Kontinuita stereotypů. Židé, Romové, muslimové
Omlácená barabizna, u ní sprostá snědá stařena, kolem roj umaštěných černovlasých dětí. Řev až praská sklo. Všude špína a odporný zápach. Obrázek jako vystřižený z článku v Blesku. Dříve možná z textu o Romech, dnes nejspíše o uprchlících. Naši předkové by si však s podobnou představou automaticky spojili jinou (tehdy) neoblíbenou menšinu – Židy.
Tato skutečnost je paradoxní jen zdánlivě, společnost se mění, potřeba obětních beránků ale zůstává. A s ní zůstávají i staré předsudky. Velká část paušálních soudů, které jsou namířeny proti Romům, tak čerpá ze starého antisemitského materiálu. Ve slovesném folklóru po roce 1989 se značně mění do té doby spíše ambivalentní obraz Roma. Stává se jednoznačně negativní postavou, která v pozici „cizího“ nahrazuje tradiční figuru Žida a přejímá některé motivy spojované ve folklóru s Židy (např. motiv holocaustu, motiv oběti). Tento posun je možné sledovat na příkladu anekdot, v mnoha případech se samotný vtip nijak nezměnil, jen Žida jako neblahého hrdinu vystřídal Rom. Z hlediska folkloristiky se jedná o zcela běžný jev. Mnohé xenofobní anekdoty, fámy i vlastní stereotypy se v průběhu času téměř nemění, pouze jsou přiřazovány k jiným skupinám. Základní narace zůstává stejná, přestože v detailech se text přizpůsobuje kontextu. Stereotypy spjaté s etnickými a náboženskými menšinami odrážejí hodnoty, tenze a konflikty většinové společnosti a jsou tedy dobově podmíněné a proto i proměnlivé, některé motivy však vykazují výraznou kontinuitu. Lhostejno, zda se jedná o Židy, Romy nebo muslimy, nepohodlným menšinám jsou připisovány stále stejné znaky: mezi ně patří parazitický způsob života, špinavost anebo abnormální sexualita.
Špína a parazité
Odvrácenou
stránkou úspěchu vytváření moderních národů v devatenáctém století bylo
také štvaní proti etnickým menšinám. Ty byly pokládány za přítěž národní
společnosti, za parazity na „těle národa“. Nezasloužený primát si v tomto
ohledu získali převážně Židé. V důsledku společenské funkce, které
židovské komunity zaujímaly v předmoderní společnosti, se Židé dokázali úspěšně
adaptovat na změnu podmínek, které přinesl rychle se modernizující svět. Mnoho
Židů se tak dokázalo uplatnit jako podnikatelé či ve svobodných povoláních –
jako lékaři nebo právníci. Nacionalisté proto pokládali Židy za nebezpečnou
konkurenci a spojovali negativní projevy kapitalismu právě s údajnými
židovskými zlořády. Židům bylo vyčítáno, že nepracují a žijí na úkor práce
druhých. Tento stereotyp byl opakován tak často, že ho převzaly za svůj i
některé židovské organizace, které šly ve svém asimilačním nadšení tak daleko,
že samy přejímaly antisemitské předsudky o Židech jako lidech, kteří se věnují
výhradně neproduktivním (a často i nelegálním) činnostem. Samozřejmě, většina
Židů nebo těch, kdo byli za Židy považováni, poctivě pracovala. A to nejenom na
burzách, ale také na úřadech, v dílnách a obchodech. Existovali také
židovští dělníci a mnoho Židů bylo velice chudých, zvláště tzv. východní Židé. Tento
stereotyp tedy neměl s realitou mnoho společného, přesto mohl nerušeně
přežívat. Po první světové válce byli Židé obviňováni, že během války nemuseli
bojovat a bohatli na úkor utrpení majority. Představa využívání většinové
společnosti a vymáhání si zvláštních výsad, což se dnes pojí s Romy, byla
totiž charakteristikou Židů. „Nepodílejí se na produktivní práci, ale dobře si
žijí a beztrestně se zapojují do všech možných čachrů“ (Gross 2008, s. 169). „Těhotná
Židovka dostane 1000 zlotých a co já?“ (ibid., s. 167) Tento výrok by mohl být
vystřižen z libovolné současné české internetové diskuse o Romech, pochází
však z poválečného Polska.
Slavná
antropoložka Mary Douglas ve své knize Tabu a nečistota
ukázala, že charakteristika určité věci nebo jevu jako nečistého často
nesouvisí s podstatou jevu samotného, ale se symbolickou rolí, která je mu
přisuzována v kontextu dané kultury. Nečisté je to, co neodpovídá
zaběhnutým kategoriím, co je nepřípadné, nezařaditelné, jiné. Špína je
synonymum jinakosti. Nepřekvapí proto, že špinavost je přisuzována i etnickým
menšinám. Špína je vyčítána uprchlíkům, jako kdyby v zoufalých podmínkách přeplněných
uprchlických táborů vůbec šlo udržet čistotu. Špína je nejen
v rasistických kruzích přisuzována i Romům, a to navzdory například přísným
pravidlům rituální čistoty, která jsou součástí tradiční romské kultury. Rom
dodržující tradice by se například nikdy nekoupal ve vaně (ležet ve vlastní
špíně připadá odpudivé např. i mnohým Američanům), nejedl by jídlo
z předešlého dne nebo by si nemyl ruce ve dřezu. A každý, kdo někdy
navštívil romský byt, ví, že nepořádek není na pořadu dne. Čurbes (krásné slovo
přejaté z jidiš) se také tradičně přisuzoval Židům. Žili prý
v nepořádku, v odporných zavšivených brlozích a byli špinaví. Každý
správný antisemita se přímo zalykal pověstným „židovským smradem“. Pokud jste
si jako děti vyprávěli vtip o Cikánovi, který je zavřený v místnosti
s tchořem, jenž raději smrady uteče, opakovali jste starou antisemitskou
anekdotu.
Kruh o zvrhlé sexualitě menšiny (spojený s násilím a pocitem ohrožení majority) se uzavírá
Nejen
sexem posedlý Martin Konvička, ale i ostatní pravicové extremisty pronásleduje
představa abnormální sexuality migrantů. Skutečné případy sexuálního násilí ze
strany přistěhovalců samozřejmě nemohou naplnit kýžený obraz znásilňovacích
orgií, proto rozšiřují desítky hoaxů o znásilňovaných „bílých holčičkách“ či
jiných fiktivních zvrhlostech. Některé hoaxy, např. o arabské „znásilňovací
hře“ taharruš,
se dostaly i do mainstreamových medií. O uprchlících se mluví
v dehumanizujících přirovnáních, jsou to „samci“, kteří se „množí“. A
celou debatu o uprchlické krizi ovládá panická představa o jakémsi rasovém
převrstvení Evropy umožněném údajně výjimečnými reprodukčními schopnostmi
imigrantů. Jako už mnohokrát, i zde se vrací staré strachy v novém obalu.
Ze strachu z populačního přečíslení rychle se množícími Slovany se
hroutili už němečtí nacionálové v 19. století a slovanským rasistům dělala
vrásky zase údajná rekordní porodnost Židů ještě dlouho do 20. století. Židé se
v těchto představách „množí jako králíci“, jejich ošklivé děti prý bez
přestání řvou, rodiče s řevem nezůstávají pozadu a při neustálých hlučných
oslavách obtěžují slušné Čechy (Němce, Poláky, Maďary atd.). Židovské ženy byly
považovány za zvláště vilné (v mládí svůdné, ve stáří ošklivé stejně jako
Romky). Židovští muži byli tradičně vykreslováni jako kuplíři a zvrhlíci, kteří
svádí a znásilňují nezletilé dívky. Mezi nejznámější projevy tohoto stereotypu
patří tzv. orleánská fáma, která se v roce 1969 rozšířila po celé Francii.
Varovala před nebezpečím únosů mladých dívek, které údajně mizely
v kabinkách módních butiků a následně byly prodávány jako sexuální
otrokyně. Všechny podezřelé butiky ovšem měly něco společného – židovské
majitele.
Také
v případě rasistických protižidovských stereotypů se představy o zvrhlé
sexualitě menšiny pojí s násilím a pocitem ohrožení majority, často vyjadřovaným
právě příběhy o útocích na děti. Mezi zhmotnění takového strachu patří
rozšířená „městská pověst“ o vykastrování dospívajícího chlapce ze strany
příslušníků zákeřné menšiny. V mnoha podobách je rozšířená v USA (kde
byli údajní pachatelé původně černoši, dnes jsou to spíše Hispánci či obecně
přistěhovalci) i v Evropě (tam se pachatelé různí podle daného státu –
jsou to Turci, Romové, Afghánci atd.). Jedná se ovšem o středověký příběh,
který se původně vyprávěl o Židech a pojil se s představou rituální
vraždy. Býval však vyprávěn ještě dříve, v antickém Římě, o malé sektičce
křesťanů.
Antisemitské
stereotypy dnes většině lidí v naší společnosti připadají směšné. Ještě pro generaci
našich prarodičů však byly tak běžné a samozřejmé, jako jsou dnes předsudky spojené
s Romy či imigranty. Zabývaly se obdobnými tématy: údajnými výsadami,
špínou, násilím a zvrácenou sexualitou ze strany minority. Často se jednalo o
ty stejné rasistické vtipy, stejné fámy a stejné děsivé historky, které se „zaručeně“
staly, stejné novinové kachny, které se šíří i v současnosti, jen o jiné „zlé“ menšině. Absurdita, která dnes čiší z antisemitských
představ, by nám měla připomínat, že důvody k nenávisti často neleží
v nenáviděné minoritě, ale v problémech a představách většinové
společnosti.
Použitá
literatura:
DOUGLAS, M.: Čistota a nebezpečí: analýza konceptu znečištění a tabu.
Praha: Malvern, 2014, 264 s.
HÜBSCHMANNOVÁ, M.: Šaj pes dovekeras. Můžeme se domluvit. Olomouc: Univerzita Palackého,
1998. 129 s.
GROSS, J..: Strach. Největší poválečný protižidovský pogrom. Esej v historickém výkladu. Brno: Jota, 2008. 356 s.
JANEČEK, P.: Černá sanitka a jiné děsivé příběhy. Současné pověsti a fámy v České republice. Praha:Plot, 2006. 367 s.
KAPFERER, J.: Fáma – nejstarší médium světa. Praha: Práce 1992. 244s
KREKOVIČOVÁ. E.: Reflexia šoa a porraimos v tradičnom folklóre a v asynchrónnej internetovej komunikácii/Reflections of shoah and porajmos in traditional folklore and asynchronous internet communications. In: VRZGULOVÁ, Monika – RICHTEROVÁ, Daniela: Holokaust ako historický a morálny problém v minulosti a v súčasnosti/Holocaust as a historical and moral problem of the past and the present. Bratislava: Dokumentačné stredisko holokaustu – Úrad vlády SR, 2008, s. 137