Stereotypy ve výuce témat globálního rozvojového vzdělávání
Jaké jsou nejčastější stereotypy, které se ve výuce GRV reprodukují? V jakých situacích se stereotypy ve výuce GRV objevují? Jak se tyto stereotypy ve výuce reprodukují?
Na sklonku Týdne globálního vzdělávání přinášíme novinku z naší činnosti v oblasti GRV. Ve spolupráci s Centrem občanského vzdělávání byla vytvořena výzkumná zpráva Stereotypy ve výuce témat globálního rozvojového vzdělávání, a to v rámci projektu "Vzděláváním pedagogických pracovníků k prevenci stereotpů v GRV", který je podpořen z prostředků České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.
Výzkumné šetření probíhalo přímo na českých školách na jaře roku
2015 a jeho cílem bylo dozvědět se více o stereotypech ve výuce
témat globálního rozvojového vzdělávání. V první řadě bylo nutné
zjistit, jaké stereotypy se ve výuce GRV objevují, jestli se jedná o
"běžné" stereotypy, se kterými se běžně setkáváme, pokud hovoříme o
globálních tématech či souvisejících otázkách a problémech, či jde o
specifické stereotypy související pouze s určitou problematikou,
např. aktuální téma migrace do zemí Evropské unie. V souvislosti s
tím bylo dále potřeba zjistit, kdy tyto předsudky ve výuce
zaznívají, tedy v jakých situacích se během vyučovacích hodin
stereotypy objevují. Poslední otázkou, na kterou jsme hledali
odpověď bylo, jakým způsobem jsou stereotypy reprodukovány. Ke
spolupráci jsme oslovili Centrum
občanského vzdělávání, které je autorem šetření i výzkumné
zprávy.
Na základě sebraných dat si MKC Praha vytyčilo připravit vzdělávací
program, který se zaměří na práci s mýty a stereotypy ve výuce GRV a
na prevenci přenosů stereotypů v rámci výuky témat GRV. Výsledkem je
dvoudenní seminář pro pedagogické pracovníky, který byl pilotován na
začátku listopadu 2015 a bude dále nabízen v roce 2016.
Celou zprávu naleznete v sekci pro stažení.