Komentář na článek "Některé úvahy nad povahou současného zákona o pobytu cizinců"
Zákon pobytu cizinců je účinný od 1.1.2000. Oproti předchozí
právní úpravě byl autory zpracován opravdu poněkud více kasuisticky.
Zákonodárce se snažil postihnout všechny možné případy, které mohou v rámci
realizace pobytu cizinců na území České republiky nastat. Každý takto pojatý
právní předpis však eliminuje prostor pro volné správní uvážení, které v praxi
mezery v zákoně vyplňuje. Sestavit právní předpis, který v oblasti pobytu
cizinců postihne všechny možné situace, které mohou nastat, je zcela naivní a
utopistické. Nepřehlednost cizineckého zákona je myslím zcela zjevná a není v
danou chvíli podstatné, kdo současný stav zapříčinil. Tento nedostatek se umocňuje
tím, že obsah cizineckého zákona především reguluje právní vztahy u nichž je
jedním ze subjektů cizinec, který se s ohledem na jazykovou barieru jen stěží
při jejich realizaci obejde bez cizí pomoci.
Nepřehlednost zákona se dá zneužít
Právě této situace pak zneužívají různé subjekty, které v roli
zprostředkovatele a pochopitelně za nemalou odměnu ochotně přispěchají na
pomoc. Často pak za cizince řeší zcela banální záležitosti, ale za slušnou
odměnu. Jsem realista a nedělám si iluze, že přehlednější zákon tento problém
odstraní, ale může k jeho eliminaci spolu s dalšími zákonnými opatřeními
pomoci. Podle mého názoru bezvýhradné zastupování cizince obecným zmocněncem
pomáhá bujení tzv. „klientelismu“, který v praxi znamená, že se neurčitá
skupina cizinců pravidelně obrací na konkrétní osobu (jimi nazývanou klient)
při prodloužení víza, ztrátě pasu, změně ubytování apod. Tento se znalostí věci
na základě plné moci učiní potřebná podání a cizinec se dostaví pouze pro
výsledek, tedy pro nový průkaz, nové vízum a pod. Samozřejmě, že za každý
takový úkon požaduje zprostředkovatel odměnu. Tato činnost je v současné době
naprosto legální. Podle mého názoru však hraničí s morálkou, umožňuje určitým
subjektům získat nemalé a nekontrolovatelné příjmy a vytváří podmínky pro
korupční prostředí. Určitou inspiraci bychom mohli nalézt v úpravě zastupování,
resp. možnosti vyloučení ze zastupování zplnomocněného zástupce tak, jak je
obsažena v občanském soudním řádu.
Potíže při aplikaci zákona o kterých se
nehovoří
Právě problém kausálnosti zákona způsobuje v praxi při jeho aplikaci ze strany
policie nemalé potíže. Přesto však ještě existují k jeho realizace interní akty
řízení, které se snaží mezery v zákoně vyplňovat. Takový postup je však
naprosto nepřípustný, neboť tato interní normativní směrnice není pramenem
práva. Policisté se často dostávají do velice svízelné situace. Jsou povinni
respektovat interní normativní směrnice, ale především jsou povinni postupovat
podle zákona. Problém nastává v okamžiku, kdy policista dospěje k závěru, že
interní směrnice je s největší pravděpodobností v rozporu se zákonem. Potom
raději z opatrnosti a ze strachu před kontrolními orgány, kteří jsou často
tvůrci těchto směrnic, postupuje podle interních aktů řízení. Na tomto místě
nelze jinak než souhlasit s Pavlem Čižinským, který vzpomínal postup policie
při zamítání žádosti o povolení k trvalému pobytu v případech, kdy se
prokázalo, že žadatel o povolení k pobytu uzavřel sňatek pouze s cílem získat
povolení k pobytu – tzv. účelové manželství. V období do 27.4.2006 opravdu
zákon neobsahoval ustanovení, které umožňovalo policii zamítnout z důvodu
účelového manželství žádost o povolení trvalého pobytu. Zákon totiž stanovil,
že policie vydá rodinnému příslušníku občana Evropské unie povolení k trvalému
pobytu. Tento obligatorní postup policie bylo možno prolomit pouze u cizince, u
něhož bylo dáno důvodné nebezpečí z narušení bezpečnosti České republiky nebo
veřejného pořádku závažným způsobem. V daném případě nezbylo policii nic jiného
něž aplikovat toto ustanovení. Snažila se tím formou interních pokynů působit
na policisty aby tento nežádoucí jev posoudili jako narušení veřejného pořádku
závažným způsobem. Je nesporné, že řešení tohoto problému bylo zcela jistě
žádoucí, ne však způsobem, se kterým nelze z hlediska aplikace práva souhlasit.
Nemalý problém při aplikaci zákona způsobuje postavení osob, které jeho obsah
denně realizují. Zákon totiž aplikují policisté. Tito jsou převážně represivní
složkou a nástrojem výkonné moci. Toto postavení spolu s kriterii hodnocení
policie jako takové způsobuje, že policista vystupuje vůči cizinci především
represivně a restriktivně. Na základě tohoto postavení je totiž přesvědčen, že
je to jeho úkol. Toto postavení umocněné mnohdy až panickou hrůzou z kontrolních
orgánů pak do značné míry ovlivňuje rozhodovací procesy podle cizineckého
zákona. To je jedním z důvodů, proč se, jak uvádí Pavel Čižinský, trvalé pobyty
z humanitárních důvodů nebo víza za účelem strpění pro cizince prostě
neudělují.
Zjevné chyby zákona
Neustálé mnohdy i nešetrné novelizace způsobily, že zákon obsahuje celou řadu
chyb. Některé působí do života cizinců velmi negativně. Kupříkladu lze uvést
situaci, kdy o žádosti nezletilého nebo zletilého nezaopatřeného dítěte cizince
s trvalým pobytem rozhoduje policie, avšak žádost o toto povolení musí cizinec
podávat na zastupitelském úřadu České republiky. Tato situace je zcela
absurdní, neboť v praxi to znamená že cizinec, který trvale pobývá na území
České republiky musí vycestovat do zahraničí, třeba na Slovensko a u
Zastupitelského úřadu České republiky podat žádost o povolení k trvalému pobytu
pro své dítě. Tato žádost bez jakéhokoliv řízení je zaslána zpět do České
republiky k projednání a vydání rozhodnutí. Na první pohled se zdá, že to není
pro cizince s trvalým pobytem takový problém. Právník si s tímto problémem
poradí třeba tak, že žádost zašle poštou a další kroky činí přímo u správního
orgánu rozhodujícího ve věci. Co si ale počne cizinec, kterému policista
podávající informace sdělí, že žádost o pobyt pro své dítě na území České
republiky podat nemůže. Zcela jistě se tohoto cizince zmocní zoufalství,
beznaděj a nezbývá mu nic jiného než vyhledat zprostředkovatele. Ale o tom už
jsem hovořil.
Závěr
Problematiku cizineckého práva nelze v žádném případě chápat pouze jako problém
cizineckého zákona. Aplikace práva je především úkol subjektů, které právo
realizují. V oblastí veřejného a potažmo správního práva je to problém úředníků
státní správy, kteří svým často nešetrným, neprofesionálním a zkostnatělým
přístupem vstupuji do osudů tisíců lidí. Cizinecké právo si však zcela
evidentně vyžaduje jasný přehledný a srozumitelný alespoň základní právní
předpis, kterým bohužel současný zákon č. 326/1999 Sb. není.