Jak se cizincům cestuje po Schengenu: Problematické interpretace Schengenské prováděcí úmluvy a jejich řešení
Po vstupu České republiky
do Schengenu se pro občany třetích zemí změnila některá pravidla týkající se pobytu
na území ČR a pohybu po dalších schengenských státech. Tyto změny znamenaly jak
výhody, tak určitá omezení. Zejména se objevily problémy spojené s otázkou
cestování po schengenském prostoru u držitelů dlouhodobých víz, protože
neexistoval jednotný výklad pravidel ohledně cestování s tímto typem víza.
V této souvislosti bylo zaznamenáno mnoho případů, kdy byli cizinci
zadrženi při tranzitu přes území Schengenu zpět do své země původu (viz např. https://migraceonline.cz/e-knihovna/?x=2095684),
nebo neexistoval závazný výklad pravidel pohybu cizinců pocházejících ze států,
u kterých není pro krátkodobé turistické pobyty požadováno vízum (tzv.
„bezvízoví“ cizinci[1]) a kteří jsou zároveň
držiteli dlouhodobého víza. Tyto a další otázky se nyní řeší na úrovni Evropské
komise, která v dubnu 2008 přišla s novým výkladem některých
nejasných ustanovení Schengenské prováděcí úmluvy. Kvůli těmto problémům se
také uvažuje o legislativních změnách v samotné Schengenské prováděcí
úmluvě. Na otázky týkající se těchto
změn a obecněji schengenských i národních víz a Schengenského informačního
systému odpovídala Mgr. Daniela Kortišová.
Změny spojené se Schengenem, neznalost nových pravidel, ale také někdy jejich vágnost svádějící k různému výkladu Schengenské prováděcí úmluvy členskými státy, měly pro mnohé cizince s dlouhodobým vízem závažné důsledky. Mohla byste představit ty změny, jejichž dopady jsou nejproblematičtější?
V první řadě je
nutné říct, že nová pravidla otevřela mnoha cizincům nové možnosti cestování ať
už s povolením k pobytu anebo se schengenským vízem. Jako problematická
se v praxi ukázala neznalost nebo nerespektování pravidel cizinci, a to
navzdory rozsáhlé informační kampani realizované Ministerstvem vnitra ve
spolupráci s dalšími orgány, která probíhala v několika vlnách od
srpna 2007 až do března 2008. Zejména „bezvízoví“ cizinci nevěnovali změnám patřičnou
pozornost i když informační kampaň byla věnovaná také jim (pozn. redakce: blíže
k tématu např. na https://migraceonline.cz/e-knihovna/?x=2083476).
Další zaznamenané
problémy související se vstupem ČR do Schengenu se týkají omezených
možností cestování do jiných schengenských států s dlouhodobým národním
vízem, které jeho držitelé někdy mylně považují za schengenské vízum. Toto
vízum opravňuje pouze k tranzitu směrem do státu, který jej vydal, jak bylo
zmíněno i v informačních materiálech MV. Při vstupu do Schengenu nebylo
zřejmé, jak přísně budou ostatní schengenské státy tyto projíždějící osoby
s dlouhodobým vízem posuzovat, ale teď je jasné, že většina sousedních
států povoluje pouze jeden průjezd, a to směrem do státu, který vízum vydal.
Řešením může být nový
výklad Komise ohledně některých pravidel cestování s dlouhodobým vízem (z dubna
2008), který členské státy od Komise dlouhodobě požadovaly, a navrhovaná změna Schengenské
prováděcí úmluvy, kterou připravuje Komise (na jejím základě by dlouhodobé
vízum poskytovalo stejné možnosti cestování jako povolení k pobytu). O
obou těchto změnách bude ještě řeč později.
Jistě je především povinností
každého občana, který chce cestovat, informovat se o pravidlech, která se na
cestování vztahují. Ale mnoho cizinců hovořilo právě o tom, že jim byly na
zastupitelských úřadech či na cizinecké policii podány mylné informace, a to
jak na úřadech českých, tak i dalších států. Myslíte si, že informační kampaň
vůči cizincům probíhala dobře?
Ministerstvo
vnitra učinilo vše proto, aby cizincům všechny potřebné informace
zprostředkovalo. Patrně poprvé v historii ČR byly v rámci informační
kampaně publikovány např. vietnamské či ukrajinské inzeráty v periodikách
dané komunity v ČR, byl vytištěn jeden milion speciálních informačních
letáků v šesti jazykových mutacích apod. Část kampaně zaměřená na cizince
se řídila speciálním mediálním plánem, který zohledňoval potřebu oslovit co
největší počet cizinců a zajištěné postupné dávkování informací. Jinou věcí je
však otázka, do jaké míry byly především tištěné informační materiály aktivně
předávány cizincům a také jak se samotní cizinci o informace zajímali.
Cizinecká policie a ministerstvo zahraničních věcí získalo požadovaný počet
informačních materiálů, které byly tištěny s cílem, aby každý cizinec
žijící v České republice získal leták pokud možno ve své mateřské řeči a
aby byli informováni rovněž cizinci
přijíždějící do ČR – z tohoto důvodu byly letáky umístěny rovněž na
pražském a dalších letištích.
Kde byste doporučila cizincům se obecně informovat o nejaktuálnější interpretaci Schengenské prováděcí úmluvy a jejích praktických důsledcích?
Aktuální informace o členství ČR v Schengenu včetně praktických informací určených cizincům jsou k dispozici na portálu www.euroskop.cz/schengen. Tyto stránky jsou k dispozici v české i anglické verzi a jsou průběžně aktualizované a doplňované. Novinky jsou obsaženy v rubrice „Schengen aktuálně“ (Schengen news), v části „Schengen a ČR“.
Informace o
vstupu a pobytu cizinců dále v češtině poskytuje informační linka cizinecké policie
(tel: 974 841 356/357, infoscpp@mvcr.cz), s obecnějšími dotazy je možné
se obrátit rovněž na Eurocentra.
Společná schengenská víza
(víza typu C), která umožňují volný pohyb po všech státech Schengenu, jsou
pouze víza krátkodobá (vydávaná max. na 3 měsíce). Naopak víza dlouhodobá (na
dobu delší než tři měsíce) jsou pouze víza národní, která neumožňují cestování
po Schengenu. Proč nemohou být schengenská víza také dlouhodobá víza?
Společná vízová politika
upravuje pouze krátkodobé pobyty. Dlouhodobé pobyty byly ponechány v národní
kompetenci, protože znatelně víc zasahují do pravomocí jednotlivých států.
Jejich účelem je zejména výdělečná činnost či studium, které jsou upraveny
národními předpisy.
K dlouhodobému pobytu na
území schengenského státu (delší než tři měsíce během půlroku) opravňují
dlouhodobá víza a/nebo povolení k pobytu – úprava se stát od státu liší. Rozdíl
co do účinku je zásadní - s dlouhodobým vízem není narozdíl od povolení k
pobytu možné se volně pohybovat po Schengenu. Mezi těmito dvěma formami je
viděno schengenskou optikou zásadní rozdíl - dlouhodobá víza jsou pouze
přechodným instrumentem mezi krátkodobým tříměsíčním pobytem a prakticky
neomezeným pobytem na základě povolení k pobytu, ale nejsou pobytem
v pravém slova smyslu.
Co se týče cestování - během
vývoje schengenského právního systému neexistoval zájem umožnit neomezené cestování
s dlouhodobým vízem tak jako je to u povolení k pobytu. K určitému
zkombinování schengenské a národní úpravy došlo novelou SPÚ v roce 2001,
která přinesla dlouhodobá víza typu D+C. Toto vízum, ale pořád opravňuje k
cestování po Schengenu pouze první tři měsíce ode dne, kdy začalo platit. Jedná
se o datum platnosti vyznačené na vízovém štítku, ne datum vyznačené razítkem
při překročení hranic u vstupu do Schengenu.
Jak už bylo uvedeno, národní
dlouhodobá víza (v ČR vydávaná běžně na dobu jednoho roku) umožňují cizincům
tranzit do země, kterou byla vydána, ale již neumožňují tranzit zpět do země
původu. Vzniká tedy absurdní situace, kdy například cizinec z Ukrajiny do ČR smí
přijet autem přes Polsko, ale zpět už musí letět anebo si zařídit speciálně
polská tranzitní víza. Toto je zakotveno přímo v Schengenské prováděcí
úmluvě (čl. 18). Jaké jsou pro to důvody ? Domníváte se, že by se takové
pravidlo mělo upravit?
Při vzniku tohoto
ustanovení byl schengenský prostor jednak výrazně menší než ten současný, a
jednak zahrnoval státy, jejichž národní legislativa umožňovala po příjezdu
s dlouhodobým vízem rychle získat povolení k pobytu (které cestování
po schengenských zemích umožňuje, pozn. redakce), takže problém
s cestováním neexistoval. S postupným rozšiřováním schengenského
prostoru se národní režimy ohledně dlouhodobých pobytů ještě více diverzifikovaly,
a proto členské státy opakovaně volaly po změně – té se jim částečně dostalo
v roce 2001 přijetím nařízení o vízu typu D+C (národní dlouhodobé vízum
s možností cestování po celém Schengenu po dobu prvních tří měsíců
platnosti víza, pozn. redakce). Toto řešení se nyní zdá být nedostatečné,
protože řeší cestování vízových cizinců jen po omezenou dobu.
V Schengenské
prováděcí úmluvě existují určitá pravidla, která dávají prostor k různé
míře výkladu, takže tam vznikají ty zmíněné problémy. Potom je zde také oblast,
která není vůbec upravena společnými předpisy, a to je například úprava dlouhodobých pobytů v členských
státech, která je stát od státu jiná. Ani v jednom případě ale nedochází k porušování
schengenských předpisů.
Přechodným řešením je výklad
Komise (z dubna 2008), dle kterého si držitelé dlouhodobých víz mohou v případě,
že jsou „vízovými“ cizinci[2]
zažádat o schengenské vízum C na zastupitelském úřadě státu, do kterého hodlají
cestovat, a to i na území Schengenu. „Bezvízoví“ cizinci mohou využívat svého
práva cestovat po Schengenu tři měsíce během šesti s tím, že pobyt na
území státu, jehož dlouhodobým vízem disponují, se do této lhůty nezapočítává.
Evropská komise tedy
uskutečňuje kroky ve formě výše zmíněného výkladu a návrhu novely Schengenské
prováděcí úmluvy. Pravdou ale je, že Komise byla členskými státy dlouhodobě vyzývána
k uskutečnění kroků v této oblasti (ať již předložení výkladu anebo
změně legislativy) a její kroky by se daly oprávněně považovat za pomalé.
V ČR lze udělit
povolení k dlouhodobému pobytu až při prodloužení dlouhodobého víza. To se
ovšem vydává většinou na rok. Uvažuje se o zkrácení doby, na kterou se vízum
vydává? Cizinec by tak měl možnost získat povolení k dlouhodobému pobytu,
umožňující cestovat, mnohem rychleji.
Zatím se o takovéto
novelizaci cizineckého zákona neuvažuje, protože existuje zájem na zachování
stávající legislativy, která není v rozporu se schengenskými předpisy.
Zároveň je očekáván legislativní návrh Komise, který by měl být v blízké
době předložen a dle kterého by bylo možné s dlouhodobým vízem cestovat
stejně jako s povolením k pobytu. Návrh novely Schengenské prováděcí
úmluvy v tomto smyslu by měla EK předložit v blízké době.
Také by bylo velice přínosné, kdyby se Komise zasadila o změnu postoje členských států v otázce tranzitů do doby, než bude přijato navrhované nařízení. Komise již během jednání na pracovní skupině v Bruselu vyjádřila překvapení a částečnou kritiku přísnému postupu co se týče tranzitů (zejména praxi vkládání záznamů o těchto osobách do Schengenského informačního systému (SIS) za účelem odepření vstupu), bohužel je ale na členských státech, zda takovéto doporučení zavedou do praxe.
K zamyšlení může
sloužit také fakt, že tento typ praxe se začal objevovat až s přistoupením
nových států do schengenského prostoru.
Jak jste uvedla, existuje
zde možnost, že by dlouhodobá víza umožňovala cizincům cestovat po Schengenu
stejně jako dlouhodobý pobyt. Je podle Vás toto řešení dobré?
Toto řešení považuji za přijatelný
kompromis – na jedné straně bude zachována národní pravomoc, co se týče úpravy
dlouhodobých pobytů, a na druhé se vyřeší výše zmíněné problémy
s cestováním.
Liší se stanoviska
jednotlivých států k navrhovanému řešení tohoto problému?
To je momentálně otázkou
jednání mezi členskými státy. Několik států má výhrady vůči výkladu Komise, ale
co se týče plánované změny Schengenské prováděcí úmluvy, tak tam se zdá, že
panuje shoda.
Vraťme se ale konkrétně k problému
se zpětným tranzitem. Mnoho osob bylo kvůli tomu, že zpětný tranzit není
umožněn, vyhoštěno (např. z Polska) a byl jim udělen zákaz vstupu na
polské území na dobu tří nebo i pěti let. Je takovýto krok (např. polské
strany) podle Vás oprávněný?
Takovýto krok je
oprávněný, i když je otázkou, zda-li jsou opatření či sankce prováděné polskými,
německými a slovenskými orgány adekvátní. V informačních materiálech upozorňovalo
MV na to, že s dlouhodobým vízem je možný pouze tranzit směrem do ČR. Na straně
MV je v současné době snaha zmírnit tento postoj bilaterálními jednáními
s dotčenými státy. Jsme si však vědomi, že v této oblasti máme jen
omezené přesvědčovací možnosti.
Může být cizinec
z důvodu nepovoleného zpětného tranzitu zapsán do Schengenského
informačního systému? Může kvůli tomu mít cizinec, ať už byl zapsán do SIS či
jen do národní Evidence nežádoucích osob některého z schengenských států,
problémy z české strany (např. neprodloužení či odepření českého víza)?
Cizinec může být do SIS zapsán
na základě porušení imigračních pravidel. Cizinec tranzitující např. z ČR přes
Polsko na Ukrajinu je v tom okamžiku z polského pohledu na jejich
území nelegálně, a proto polské orgány udělují rozhodnutí o správním vyhoštění
a záznamu do SIS.
Pokud je cizinec zaveden
pouze do národní evidence nežádoucích osob, ostatní státy nemají k této
informaci přístup a tento zápis nemá na možnosti pobytu v ostatních zemích
vliv.
Naopak záznam v SIS
má pro cizince poměrně zásadní dopady jako je odmítnutí vstupu na území
Schengenu, zrušení (neudělení) víza či ukončení pobytu. Pokud je však již
cizinec držitelem povolení k pobytu, je nutno zavedení takového cizince do
SIS konzultovat se státem, který povolení k pobytu vydal. Výsledkem
konzultace je buďto nezavedení záznamu do SIS (příp. zrušení existujícího
záznamu), nebo zrušení povolení k pobytu. Hodnotícím kritériem je
v tomto případě závažnost jednání, kterého se cizinec dopustil. Je nutné
upozornit, že toto se netýká držitelů dlouhodobého víza.
Existují jasná pravidla,
která stanovují, kdy je cizinec zapsán do SIS a kdy jen do národní databáze
nebo je to částečně na libovůli policie?
Pravidla jednotlivých
států v této oblasti nejsou unifikována. Přesněji řečeno, Schengenská
prováděcí úmluva stanovuje důvody, pro něž lze osoby vložit do SIS, ale jejich
konkretizace je s ohledem na různost právních úprav přestupkového a
trestního práva v členských státech v kompetenci každého státu. Také nelze
posuzování závažnosti překročení daných pravidel nazvat libovůlí, ale diskreční
pravomocí výkonných orgánů, která existuje v každém právním řádu a vůči
které také existují opravné prostředky.
Zapisuje Česká republika
do SIS i lidi, kteří nespáchali žádný trestný čin, ale pouze porušili imigrační
pravidla (článek 96 Schengenské prováděcí úmluvy například uvádí jako důvod pro
zapsání do SISu i nelegální překročení hranic či deportaci)?
Samozřejmě, spáchání trestného
činu je jen jedním z důvodů pro zavedení osoby do SIS dle čl. 96 Schengenské
prováděcí úmluvy, a nutno říci, že spíše méně frekventovaný. Do SIS jsou dále
zařazovány osoby, které dostaly tzv. správní vyhoštění, pokud skutek, pro něž
bylo vyhoštění uděleno, překročil určitou míru závažnosti. Posouzení je
v pravomoci Policie ČR. V této souvislosti musím sdělit, že záznam v SIS
nemá být něčím výjimečným. Jedná se naopak o jednu z mála možností, jak
zákaz pobytu, který je ve správním vyhoštění obsažen, v prostoru bez
kontrol na vnitřních hranicích efektivně vynucovat.
To, jaké bude mít pro
cizince například nepovolený tranzit zpět přes Polsko praktické důsledky,
záleží i na tom, jak celou věc budou kromě ministerstva vnitra interpretovat i
další instituce, např. cizinecká policie a konzulární oddělení ministerstva
zahraničních věcí. Je zajištěna dostatečná komunikace mezi těmito třemi
složkami? Jak hodnotíte spolupráci mezi nimi?
Spolupráce mezi těmito
složkami probíhá dle mého mínění uspokojivě - tyto tři složky se také společně účastní
jednání členských států na evropské úrovni, mimo jiné také k problematice víz a
hranic. Větší problém vidím ve spolupráci s členskými státy, které
vycházejí z různých historických a právních prostředí. Proto je někdy
těžké odhadnout, jakým způsobem budou v určité věci postupovat (tak jak se
to ukázalo v otázce tranzitů s dlouhodobým vízem). Změny na této úrovni se
uskutečňují daleko pomaleji než ve vnitrostátních záležitostech.
Jaké kroky by podle
Vašeho doporučení měli podniknout cizinci, kteří byli kvůli problému
s tranzitem vyhoštěni - například z Polska?
Zde mohu doporučit snad
jen podání žádosti o přezkum zařazení cizince do evidence nežádoucích osob
a/nebo SIS, a to ve formě, kterou připouští právní řád země, která cizince do
databáze zařadila. Také lze dotčeným osobám doporučit, aby daly o svých
případech vědět a nejlépe přímo Komisi.
Česká republika nemůže do
konkrétních správních či soudních řízení vedených orgány jiných států
zasahovat. Bude se však i nadále snažit ovlivnit celkový přístup našich
partnerů v otázce tranzitů.
Bohužel neumíme
v současné době říct, zda-li novelizace Schengenské prováděcí úmluvy ovlivní
dřívější rozhodnutí o vyhoštění např. v případech zadržení vízových
cizinců s českým dlouhodobým vízem na polském území.
Ráda bych se zeptala ještě
několik doplňujících dotazů týkajících se problematiky víz a dlouhodobých
pobytů v rámci Schengenu. Jaká jsou pravidla cestování po schengenských
zemích pro držitele českých dlouhodobých víz – za jakých podmínek smějí
vycestovat a na jak dlouho?
ČR vydává dlouhodobá víza
typu D+C a D. Narozdíl od víza typu D opravňuje vízum typu D+C k cestování
po Schengenu během prvních tří měsíců platnosti víza, což nemusí být nutně
první 3 měsíce pobytu v Schengenu. Počátek platnosti víza je vyznačen na
vízovém štítku a pobyt začíná datem prvního vstupu dle razítka uděleného při
prvním překročení vnějších hranic – držitel víza nemusí překročit vnější
schengenskou hranici prvním dnem platnosti víza. U víza D+C vyprší oprávnění
cestovat po území Schengenu uplynutím tří měsíců od platnosti víza bez ohledu
na to, zda-li bylo k takovémuto cestování využito. Vízum typu D takovéto
oprávnění neobsahuje a umožňuje pouze tranzit směrem do státu, který dlouhodobé
vízum vydal (navíc dle některých států pouze jednou).
Dle nového výkladu Komise
si může „vízový“ cizinec pobývající v schengenském státě na základě
dlouhodobého víza zažádat o vízum C na území Schengenu bez toho, aby musel ze
Schengenu vycestovat a podat žádost o schengenské vízum ve třetí zemi, což je
výrazná změna oproti předchozí praxi (pozn. u víza typu D+C je toto možné až ve
druhém půlroce od prvního vstupu). Dle tohoto výkladu Komise může „bezvízový“
cizinec využívat právo cestovat tři měsíce během šesti (ne pouze první tři
měsíce) po Schengenu vyplývající z bezvízového statutu, které se mu
pobytem s dlouhodobým vízem v ČR nekonzumuje. Z toho také
vyplývá, že „bezvízový“ cizinec oprávnění vyplývající z víza D+C
nepotřebuje, a je mu proto udělováno vízum typu D.
Členské státy si až do
vydání tohoto výkladu v dubnu 2008 nebyly jisté, jak mohou držitelé
dlouhodobých víz cestovat, a při informování radši volily restriktivnější
výklad. V tomto smyslu výklad Komise z dubna částečně uvolnil
členským státům ruce. Ráda bych ale upozornila na to, že v případě
vycestování by se měli držitelé těchto víz i tak dopředu informovat na
zastupitelských úřadech, zda-li stát, do kterého cestují, již podle výkladu
Komise postupuje (s ohledem na její novost).
Sporným bodem je
závaznost výkladu – Komise je strážkyní evropských předpisů, a proto má její
výklad určitou váhu. Způsob implementace tohoto výkladu v praxi ale záleží
na státu a neexistuje sankce v případě, že se stát tímto výkladem neřídí.
ČR oznámila členským státům, že hodlá dle výkladu Komise postupovat a vyzvala
je k podobnému postupu. Nicméně podotýkám, že na možnostech tranzitu
s dlouhodobým vízem výklad Komise nic nezměnil.
Před vstupem do Schengenu
vydávala Česká republika dlouhodobá víza pouze typu D (dlouhodobá národní víza).
Nyní vydává jak víza D, tak víza typu D+C. Podle čeho se určuje, které vízum
bude žadateli o dlouhodobé vízum vydáno? Změnila se v poslední době nějak
situace s vydáváním schengenských víz i na území Schengenu?
Zastupitelské úřady již
nyní primárně žadatelům o dlouhodobé vízum udělují vízum D+C[3],
podmínkou pro vydání tohoto víza je samozřejmě splnění všech podmínek pro
vydání jednotného schengenského víza typu C. Pouze v případě, že žadatel
nesplní tyto podmínky, bude mu uděleno vízum D[4],
které je vlastně spíše výjimkou. Cizinci z „bezvízových“ zemí si standardně
s vízem typu D vystačí.
Cizinci dnes smějí
s povolením k pobytu z schengenské země po ostatních
schengenských zemích cestovat pouze tři měsíce, ale délka takového pobytu se dá fakticky jen
těžko zjistit. Znamená to, že cizinci s povolením k pobytu mohou de facto cestovat po Schengenu
bez omezení?
Prakticky ano, ale
existuje ohlašovací povinnost, kterou by měl každý ve vlastním zájmu
respektovat. Na toto upozorňuje také Komise ve svém výkladu. Ohlašovací
povinnost se liší stát od státu, např. v ČR má každý občan třetího státu
povinnost ohlásit se na cizinecké policii do tří pracovních dnů ode dne vstupu
na území.
Vyvstaly podobné problémy
i u cizinců v jiných schengenských zemích nebo je situace ČR v tomto
ohledu něčím specifická? Má více podobných problémů než ostatní schengenské
státy?
Těžko říct, protože neexistuje oficiální přehled. Víme z neoficiálních zdrojů, že úprava dlouhodobých pobytů se stát od státu liší a že je několik států, které stejně jako ČR vydávají dlouhodobá víza na delší období. Co se ale týče snah nastalou situaci řešit na úrovni EU, patří česká delegace určitě mezi ty nejhlasitější.
[1] Nařízení 539/2001 uvádí v Příloze 2 seznam zemí, jejichž občané nemusí mít při překračování vnějších schengenských hranic vízum, pro pobyty ne delší než 3 měsíce během 6 (mimo jiné také např. USA, CAN, Chorvatsko, Brazílie)
[2] Nařízení 539/2001 uvádí v Příloze 1 seznam zemí, kterých občané musí mít při překračování vnějších schengenských hranic vízum (mimo jiné také např. Ukrajina, Moldavsko, státy Západního Balkánu)
[3] „Článek 18 (1. část) Schengenské prováděcí úmluvy: Víza pro pobyt delší než tři měsíce jsou vnitrostátní víza udělovaná jedním z členských států podle jeho vnitrostátních právních předpisů. Toto vízum na dobu, která nepřesahuje tři měsíce od jeho počátečního dne platnosti, platí současně jako jednotné krátkodobé vízum, pokud bylo uděleno v souladu s obecnými podmínkami a kritérii přijatými podle nebo na základě odpovídajících ustanovení kapitoly 3 oddílu 1 a pokud jeho držitel splňuje podmínky vstupu uvedené v čl. 5 odst. 1 písm. a), c), d) a e).
[4] „Článek 18 (2. část) SPÚ: Jinak toto vízum opravňuje držitele pouze k průjezdu přes území ostatních členských států až na území členského státu, který vízum udělil, ledaže držitel nesplňuje podmínky vstupu uvedené v čl. 5 odst. 1 písm. a), d) a e), nebo je uveden na vnitrostátním seznamu osob, jimž má být odepřen vstup do členského státu, přes jehož území požaduje průjezd.“