Potírání obchodu s lidmi v ČR a možnosti optimalizace bezpečnostní politiky státu (tisková zpráva MV ČR)
Analýza se podle zadání zabývala především jedním z druhů obchodování s lidmi, a to obchodem s lidmi za účelem jejich pracovního vykořisťování. Tento typ zločinu, který je v trestním zákoně samostatně postižitelný od roku 2004, je pro Českou republiku relativně novým fenoménem a je vysoce aktuální otázkou pro celou Evropskou unii.
Hlavní konstatování analýzy lze shrnout následovně:
1. Obchodování s lidmi je formou organizovaného zločinu, kdy
nelegálního zisku je dosahováno uplatněním obchodované osoby na
nelegálním pracovním trhu. Zdrojem zisku je pak všestranné
vykořisťování obchodovaných osob v důsledku jejich nelegálního či
legálně proměnlivého postavení a závislosti na zprostředkujících
zločineckých organizacích. Formou vykořisťování je pak nejčastěji nízká
mzda, různé „poplatky“ za přístup na pracovní trh v ČR, za bydlení,
platby za zprostředkování služeb, neplacení odvodů, dávek a daní apod.
2. Na českém pracovním trhu existuje stabilní vysoká poptávka po levné
pracovní síle, kterou často tvoří právě nelegálně zaměstnaní. Ve
společnosti pak převládá vysoká míra faktické akceptace a tolerance
vůči nelegální práci a zaměstnávání cizinců. Ta je především
individuálně hospodářsky motivovaná, veřejnost přímo či nepřímo
participuje na finančních výhodách, které nelegální práce a pracovní
vykořisťování přinášejí.
3. Adekvátně vůči poptávce existuje široká nabídka nelegální pracovní
síly. Systém obchodování s imigranty vyhovuje a je výnosný pro všechny
své aktéry. Garantuje relativně vysoké výnosy s relativně nízkým
rizikem postihu.
4. Na druhou stranu je nutné zdůraznit rizika, která s této formy
organizovaného zločinu pro Českou republiku vyplývají. Kromě nejčastěji
zdůrazňovaných rizik bezpečnostní povahy (generace obrovských
ilegálních zisků, které jsou posléze investovány do dalších aktivit
organizované kriminality, včetně možného propojení na terorismus,
posilování postavení cizojazyčných zločineckých skupin na našem území,
souvislost s dalšími formami kriminality, rozsáhlá korupce apod.),
nelze opomíjet ani rizika, která má obchod s lidmi např. pro narušení
ekonomického systému a rovnováhy na trhu práce tím, že deformuje tak
nejen cenu práce, ale i některé další podstatné parametry trhu práce.
5. Základním předpokladem pro účinnější eliminaci obchodu s lidmi
je podle studie především to, aby se tato problematika stala prioritou
v bezpečnostní politice státu, ale i v dalších formách politik
(sociální, hospodářská a migrační politika). Mezi jednotlivými resorty,
které jsou za jednotlivé aspekty boje s obchodem s lidmi zodpovědné,
nepanuje shoda v tom, že obchodování s lidmi představuje pro ČR
bezpečnostní riziko a tudíž s ním není jako s takovým všeobecně
nakládáno. Není tak dosaženo konsensu o principiálních otázkách řešení
tohoto jevu a komplikuje to též diskusi dalších negativních důsledků
(jejich existence a míry), které jsou touto trestnou činností
vyvolávány či podporovány. Nejčastěji jsou bohužel tyto neshody
způsobeny přesvědčením o malé škodlivosti, malém rozsahu a o relativní
kompenzaci škod přínosy jak pro imigranty, tak pro pracovní trh v ČR.
6. U státních i nestátních aktérů bude proto jako základ budoucích
opatření vyžadován odklon od argumentů o malém rozšíření obchodu s
lidmi, o jeho relativní hospodářské neutrálnosti, ne-li výhodnosti,
nebo o potřebě změny znevýhodnění legálního přístupu na pracovní trh
pro cizince. Posilování legální participace na pracovním trhu bez
ohledu, zda jde o občana ČR nebo cizince, se musí stát prioritním
bezpečnostním zájmem.
Studie nakonec navrhuje optimalizačních změny, jejichž cílem pak není omezení legální pracovní imigrace nebo uzavření pracovního trhu ČR pro příchozí cizince a tím znehodnocení přínosu cizinců pro pracovní trh a ekonomiku země. Česká republika imigraci z hospodářských, demografických a sociálních důvodů potřebuje. Cílem bezpečnostní politiky musí být posilování podílu legální pracovní imigrace a eliminace nelegálních praktik a obchodování s lidmi a jejich bezpečnostních rizik pro stát, právní a hospodářský systém.
Cílem Ministerstva vnitra ČR ve spolupráci s relevantními institucemi je příprava vládního dokumentu (do konce roku 2006), který by uvedené nedostatky odstranil a sjednotil přístup státu k této komplexní problematice. Východiskem pro budoucí vládní dokument je právě předkládaná analýza, přičemž jedním z jejích podstatných cílů je i iniciace rozsáhlé veřejné debaty k obchodu s lidmi a k pracovnímu vykořisťování cizinců.