Evropský parlament schválil zřízení Azylového, migračního a integračního fondu (AMIF)
AMIF ustanovuje pro následujících 7 let minimální
částky určené pro azylové a integrační politiky. Spolu s tímto fondem vznikne
rovněž nový Fond pro vnitřní bezpečnost (Internal Security Fund), jehož smyslem
je podpora policejní
spolupráce, předcházení trestné činnosti, boje proti trestné činnosti a řešení
krizí. [1]
Končí tak dlouhá fáze vyjednávání, která začala v listopadu 2011, kdy Evropská
komise zveřejnila soubor legislativních návrhů pro financování oblasti
vnitřních záležitostí EU pro období 2014-2020.
Oproti návrhu Evropské komise došlo ke
snížení disponibilní částky. [2]
Podobu fondu se pokoušely ovlivnit
nevládní neziskové organizace, což se jim v určitých ohledech zdařilo. [3]
Jednu z největších bitev svedl občanský sektor o otázky související s principem partnerství, který má
zajistit, že na národní úrovni budou vlády povinné konzultovat priority pro následujících sedm let ještě před jejich
přijetím s neziskovými organizacemi. V některých zemích EU se již tak děje a je
to zcela logické. Aktéři z řad nevládního sektoru poskytují nejnutnější
asistenční služby azylantům, uprchlíkům a dalším kategoriím migrantů, díky
čemuž disponují detailním vhledem do jejich situace a potřeb.
Návrhy předložené Evropskou komisí sice
pro rozvoj a implementaci národních programů počítaly se založením
“partnerství” klíčových aktérů, členské státy však neměly za povinnost je s
nimi (tedy ani s občanským sektorem) konzultovat. Nevládní neziskové organizace
vydaly několik prohlášení a účastnily se advokačních setkání s aktéry
vyjednávacího procesu, především s Evropským parlamentem.
V důsledku toho obsahuje finální znění textu Směrnice formulaci, že
partnerství “bude zahrnovat relevantní mezinárodní organizace, nevládní
organizace a sociální partnery.”
Praktickou implementaci principu partnerství ve členských zemích však bude
nutné bedlivě sledovat, neboť řada zemí na tento typ spolupráce s nevládním
sektorem není zvyklých.
Zpočátku nebylo rovněž zcela jasné, jakým
způsobem budou prostředky z AMIF
rozděleny, a existovaly obavy, že členské země budou moci alokovat většinu
z nich spíše například do návratových programů než do azylových či integračních
politik. Přestože neexistuje harmonizované vymezení alokace prostředků,
minimálně 20% ze 2,7 miliard Eur, které členské země budou čerpat z AMIF, půjde
na podporu legální migrace a prosazování
efektivní integrace příslušníků
třetích zemí. Členské státy budou rovněž povinny přidělit nejméně dalších 20% prostředků fondu na azylová opatření. [4]
Standardní kofinancování zůstává ve výši
25%, avšak je možné jej snížit na 10%, ve zvláštních případech dokonce až na
0%. Členské země, které v rámci unijního přesídlovacího
programu přijmou uchazeče o azyl, obdrží za každou přesídlenou osobu
paušální částku ve výši 6 000 Eur; tuto částku je možné navýšit až na
10 000 Eur v případě, že půjde zranitelné osoby či osoby pocházející z
prioritních oblastí. Kromě přesídlení bude z AMIF financováno rovněž přijetí
osoby z humanitárních důvodů. [5]
Občanský sektor rovněž uvítal zahrnutí
několika odkazů na respektování základních práv, zahrnutí výslovné možnosti
financovat alternativy k detenci a
skutečnost, že všechny členské země (tedy nikoliv pouze členské země se
strukturálnímy problémy) mohou využívat prostředky z AMIF na vzdělávání
personálu či azylové procedury atd.
Prostředky bude stále možné čerpat na běžné integrační aktivity, jejichž
cílovou skupinou budou nově rovněž žadatelé o azyl. Toto byla zároveň jedna z
hlavních připomínek nevládních organizací, které v minulosti doplácely na příliš
úzce vymezené cílové skupiny projektových výzev.
Evidentní je silné “návratové” zaměření
nového fondu; financování by nicméně mělo jednoznačně upřednostňovat dobrovolné
návraty, asistované dobrovolné návraty a reintegrační aktivity. [6]
Nový fond rovněž počítá s financováním detenčních center.
Fond by měl rovněž doplňovat a
“posilovat” aktivity FRONTEXu včetně společných návratových operací. Má rovněž
pomáhat členským státům s operační podporou na vnějších hranicích, která SNAD
bude zahrnovat i humanitární krizové situace a záchranné akce na moři. [7]
Každá členská země bude povinna předložit národní roční plán pro tuto oblast. U všech členských zemí nicméně dochází k prodlevám – plány tedy nebudou pravděpodobně hotové dříve než v letos v létě, v důsledku čehož budou národní projektové výzvy vyhlášeny nejdříve letos na podzim.
České Ministerstvo vnitra plánuje počátek realizace projektů na leden 2015, přičemž projektové výzvy budou vyhlášeny ve druhé polovině letošního roku. Český národní program počítá s tím, že zhruba 50% prostředků věnuje na integraci, 30% na návraty a zhruba 20% na azyl a uprchlíky.
Nyní je klíčové monitorovat implementaci nové Směrnice v národních legislativách.
Fond pro vnitřní bezpečnost Výbor
pro občanské svobody, spravedlnost a vnitřní věci rovněž schválil úmluvu Rady Evropského parlamentu o Fondu pro
vnitřní bezpečnost (ISF), který bude určen na podporu vnější hranice a vízového managementu, a
jenž bude do roku 2020 disponovat prostředky ve výši až 2,8 miliardy Eur. [8]
Tyto peníze budou využity mimo jiné pro vybudování nutné infrastruktury hraničních
přechodů a systému ostrahy hranic, počítačové systémy vyžadované Evropským
systémem ostrahy hranic (EUROSUR) a také na opatření zaměřená na efektivní
řízení migračních toků, zpracování žádostí o víza a konzulární spolupráci. Uvědomíme-li si, že
se zdaleka nejedná o všechny prostředky, které Evropany správa hranic stojí,
jde o ohromnou sumu peněz. Do těchto systémů směřují také další prostředky z
národních rozpočtů. O to znepokojivější se mi jeví aktuální
návrh souboru opatření EU nazvaný Inteligentní hranice (Smart Borders) který
zahrnuje systém vstupu a výstup (Entry/Exit System) a program registrovaných
cestujících (Registered Traveller). Prvotní odhad nákladů je zhruba 1
miliarda Eur, nicméně podle několika studií, které byly na toto téma
zveřejněné, by náklady mohly být i několikrát vyšší. [9] |
Tento článek vznikl v rámci projektu Na práci v ČR, financovaném z
Evropského sociálního fondu prostřednictvím OP LZZ a státního rozpočtu ČR.
[1]
Celkový rozpočet Azylového, migračního a integračního fondu (AMIF) pro období
2014-2020 je 3,1 miliardy Eur. Vyjednavači Parlamentu a Rady se dohodli na tom,
že 2,7 miliardy Eur bude určeno pro národní programy (360 milionů Eur na
přesídlování) a 385 milionů Eur bude vyhrazeno pro společné působení Unie
(Union actions), mimořádné události, technickou pomoc a Evropskou migrační síť.
[2]
Pokles ze 3,2 miliard na 2,7 miliard Eur. Financování členských zemí zůstává
stejné. Škrty se týkají přesídlování, společného působení Unie, vyjmuté bylo
financování zamýšlené střednědobé revize.
[4] Článek 15, odstavec 1 písmeno a)
Směrnice o Azylovém, migračním a integračním fondu (AMIF); (Směrnice Evropského
parlamentu a Rady o založení Azylového, migračního a integračního fondu,
doplňující Rozhodnutí Rady Evropy 2008/381/EC a rušící Rozhodnutí č.
573/2007/EC a 575/2007/EC Evropského parlamentu a Rady a Rozhodnutí Rady
2007/435/EC, viz zde)
[5] Čl. 7 AMIF
[6] Čl. 19 odst. 1 písm. c) AMIF
[7] Odůvodnění 46 AMIF
[8] 1,5 miliardy Eur bude vyčleněno
pro národní programy, 971 milionů Eur na řízení migračních toků přes vnější
hranice EU, 154 milionů Eur pro zvláštní tranzitní režim (Special Transit Scheme, tj. pohyb ruských občanů
mezi Kaliningradskou oblastí a Ruskem na území Litvy; pozn. red.) a 264 milionů
Eur pro společné působení Unie, mimořádné události a technickou pomoc.
[9] Studie Evropského parlamentu,
studie Evropské komise zveřejněná v březnu 2014.