„Základní hodnoty“ EU a neregulérní migranti. Společné zásady integrace nebo nástroj vyloučení?
„Zjisti, co ten chlap
chce. Jestli hledá práci, řekni mu, že dneska nikoho nepotřebujem.“ Šéf,
mluvící dialektem, odjede pryč svým sportovním vozem. Severoafričan mluví
perfektně italsky. Nemá žádné označení na svém zpoceném triku, ale je celkem
jasné, že je tady caporale, vedoucí pracovní čety. „Ty jsi z Rumunska?“ Grimasa
ve tváři je sama o sobě dost přesvědčivá. „Můžu tě najmout. Zítra,“ slíbí. „Máš
přítelkyni?“ „Přítelkyni?“ „Musíš mi přivést ženu. Pro šéfa. Když mu nějakou
přivedeš, dá ti práci hned. Jakákoliv holka je dobrá.“ Ukáže na
dvacetiletou ženu a jejího společníka, pracující na dopravním pásu obrovského
traktoru, který se používá ke sklízení rajčat. „Tamti dva jsou Rumuni,
zrovna jako ty. Taky spala s šéfem.“ „Ale já jsem sám.“ „Tak žádná práce.“ 1/
1. Úvod
Článek italského investigativního
novináře Fabrizia Gattiho se objevil v tisku 1. září 2006. Gatti, který
se vydával za Rumuna a za bílého Jihoafričana, odhalil barbarské
vykořisťování sezónních migrujících dělníků, kteří sklízejí rajčata v Apulii,
na jihovýchodním cípu Itálie. Následovaly týdny lamentování na straně italské
politické reprezentace a odborů, vláda sestavovala návrh legislativy umožňující
povolení k pobytu neregulérním migrantům2/,
kteří informují o nelidských pracovních podmínkách. Výbor pro občanské svobody
Evropského parlamentu vstoupil též do debaty, když zorganizoval zasedání ve
Štrasburku, na němž mnoho poslanců vzneslo dotazy. Gattiho článek nicméně nebyl
šokem pro organizace jako Lékaři bez hranic (Médecins Sans Frontières), která v
roce 2005 informovala o nesnázích sezónních zemědělských migrujících dělníků v
jižní Itálii a o jejich obtížném přístupu ke zdravotní péči.
Stejně jako Východoevropané
a subsaharští Afričané, kteří dřou na sluncem spálených polích Apulie za 1-2
eura na hodinu, milióny lidí napříč EU postrádají základní sociální, natož
občanská a politická práva. První ze Základních principů integrace EU, které
byly zveřejněny v listopadu 2004, prohlašuje, že integrace je „oboustranný
proces“3/
, ale zdá se, že ve veřejné diskusi na úrovni EU i jednotlivých států je
břemeno integrace nakládáno výhradně na migranty, ne však na hostitelskou společnost.
Ve druhém ze Základních principů integrace EU jsou též migranti vyzýváni k
„úctě k základním hodnotám Evropské unie“, přičemž text nezmiňuje tu část
břemene, kterou nese Evropa - zejména skutečnost, že instituce EU a národní
vlády by měly zajistit, aby byly podporovány a obhajovány základní
evropské hodnoty, jako sociální začlenění a stejná práva a příležitosti pro
všechny.
2. Slova a činy: Evropská komise, neregulérní migranti a
dostupnost práv
Ačkoli velká část současné diskuse o migraci na úrovni
EU je motivována jednáními o zajištění bezpečnosti a zaměřuje se na témata jako
management hranic a uzavření readmisních dohod se severními a subsaharskými
státy, neregulérní migranti, coby jednotlivci mající svá práva, v dokumentech
EU scházejí. Neregulérní migranti nejsou zmiňováni např. v dokumentech o
migraci a rozvoji (nebo „společném rozvoji“) vč. sdělení Evropské komise o
tomto tématu z r. 20054/,
ačkoli pravděpodobně narážejí na největší problémy při posílání remitencí domů
a jejich kvalifikace nejsou uznávány.
Sdělení Evropské komise o
prioritách boje proti nelegálnímu přistěhovalectví státních příslušníků třetích
zemí z 19.7.20065/
se zdá upřednostňovat přístup k neregulérní migraci, která předpokládá buď
regularizaci či repatriaci těch, kteří jsou zadrženi bez dokladů. Regularizace
je nicméně ve Sdělení nahlížena jako nouzové řešení, které může mít negativní
následky pro EU jako celek, pokud a jestliže se nově regularizovaní
přistěhovalci přesunou do ostatních členských států.
Dokument Evropské komise se
zaměřuje na nelegální práci, kterou označuje za hlavní „přitahující faktor“,
lákající neregulérní migranty do Evropy. Jak zdůraznila BEPA (Bureau of
European Policy Advisers)6/,
interní výzkumný tým Evropské komise, migrace je tedy z tohoto pohledu
viděna z hlediska nabídky, zatímco je též motivována poptávkou evropských
podnikatelů, kteří se aktivně snaží najímat migranty bez dokumentů.
Sdělení Evropské komise se
nedaří uchopit zásadní příčinu neregulérní migrace, totiž faktickou absenci
legálních možností vstupu do EU pro občany rozvíjejících se zemí. Migrační
legislativa, jakož i vízová povinnost a podmínky pro vstup, se napříč EU velmi
liší, ale omezení vstupu nekvalifikovaných dělníků jsou běžným jevem. Většinu
legální migrace do Itálie tvoří taktéž nekvalifikované pracovní síly, ale
zatímco vysoce kvalifikovaní pracovníci získají víza a povolení k pobytu
poměrně snadno, pracovníci s nízkou kvalifikací či bez kvalifikace narážejí na
mnohem větší omezení. Tam, kde jsou zavedeny kvóty, si zaměstnavatelé běžně
stěžují na obrovskou neshodu mezi jejich poptávkou po pracovních silách a počty
pracovníků, které jim vláda ročně přiděluje.
Především ale Sdělení vynechává všechna opatření sloužící k zajištění
základních práv miliónů neregulérních migrantů, kteří jsou v současné době
přítomni v EU; ti nemohou obdržet legální status a zároveň není
realistické, aby byli repatriováni. Nikde ve Sdělení není zmínka o respektu k
základním sociálním právům migrantů (včetně přístupu ke zdravotní péči a
vzdělání) bez ohledu na právní status, ačkoli mnoho členských států poskytuje
všem jedincům na jejich území, včetně neregulérních migrantů, právo na
zdravotní péči.
3. Neznáš-li svá práva, nedostaneš je
Podobně zní titulek článku v
britském deníku „The Guardian“ 7/
o novém občanském testu, který by měl být rozšířen v USA počínaje příštím
rokem. Článek zdůraznil, že potenciální uchazeči o občanství USA budou
muset prokázat rozsáhlé znalosti nezadatelných práv, zakotvených v Ústavě USA,
aby jim bylo umožněno získat k nim přístup. Situace je podobná v Evropě,
integrační testy se zavádějí v Nizozemí, ve Spojeném království a částech
Německa. Tyto testy se ocitají pod palbou kritiky díky otázkám, které kritici
označují jako záludné, protože požadují rozsáhlou znalost historie země a
údajných „hodnot“. Neregulérní migranti dnes však v Evropě neznají svá
práva v rámci národní legislativy a legislativy EU. Jejich problémy jsou
kombinovány se skutečností, že státní zaměstnanci, strážci zákona a zdravotníci
sami často přehlížejí nebo ignorují základní aspekty legislativy v jejich
příslušných sektorech.
3.1 Případová studie: neregulérní migranti v
Itálii
3.1.1 Sklizeň pokrytectví8/:
Sběrači rajčat v Itálii a přístup k právům
Článek Fabrizia Gattiho informoval, že sběrači rajčat v zemědělském sektoru
Apulie vydělávají v průměru 15-20 € na den, přičemž sklízejí až 300 kg rajčat
za hodinu (4200 kg denně). Po celé dlouhé, parné léto pracují 12-14 hodin
denně. Vedoucí pracovních čet, kteří jsou nejčastěji Severoafričané,
Východoevropané nebo Italové, si účtují cca 5€ na den za dopravu na pole a 5€
denně nebo 50€ měsíčně za ubytování v sešlých chatrčích bez tekoucí vody,
toalet či elektřiny.
Gattiho článek a následující
reportáže publikované v italském týdeníku „L’espresso“ vykreslily chmurný
obraz o životech sezónních migrujících dělníků. Migranti, včetně těch, kteří
měli povolení k pobytu, od svých kápů a majitelů farem snášeli vyhrožování,
bití a rasově motivované týrání. Na policii se obrátit nechtěli kvůli strachu z
deportace do jejich země původu nebo obavě z pomsty. Policejní úředníci,
pracovní inspektoři nebo zástupci odborů se jen zřídkakdy ukázali v olivových
hájích a na rajčatových plantážích. Jak Gatti zdůraznil, policisté údajně
přicházeli, aby pochytali desítky neregulérních migrantů a deportovali je,
obvykle na konci měsíce, kdy se měla vyplácet mzda. Majitelé farem a vedoucí
pracovních čet nebyli ale zatčeni téměř nikdy.
Nízké náklady na pracovní
sílu ale nestačí farmářům zajistit dostatečný zisk z jejich rajčat.
Tuna rajčat je prodávána za
fixní cenu, která je každoročně stanovena zástupci italského potravinářského
průmyslu a italskou vládou. V roce 2006 to bylo 39€, ve srovnání se 41€ v r.
2005 a 50,5€ v r. 2004. Čínská rajčata kupovaná některými výrobci rajčatových
konzerv minulý rok jsou teď méně konkurenceschopná. I tak mají farmáři co
dělat, aby vůbec vyšli. Jejich zisky pocházejí výhradně ze subvencí Společné
zemědělské politiky, které činí 30,47€ za každou tunu rajčat, kterou
vyprodukují. Celková částka přidělená Bruselem farmářům v Apulii v roce 2006
dosáhla výše 137 miliónů €. Roční obrat italského rajčatového průmyslu se v
tomto roce odhaduje na 1,9 miliard €9/.
Neutěšená situace migrantů je zhoršena tím, že místní stárnoucí občané bývají
registrováni jako majitelé farem, zatímco skuteční majitelé podepíší pracovní
smlouvu jako manuální pracovníci. Pracují pak pár dní v týdnu a za zbytek
měsíce dostávají podporu v nezaměstnanosti. Podvod majitelům umožňuje inkasovat
od italského státu 7.000-10.000€ ročně a zajišťuje, že neponesou odpovědnost za
porušování pracovních, zdravotních nebo bezpečnostních předpisů, v případě, že
inspektoři navštíví jejich farmy.
Články v evropských a
italských médiích10/
o Apulii a jejích pracovních migrantech se začaly objevovat v červenci 2006.
Strážci zákona objevili místo, které označili jako „gulag“. Polští pracovníci,
kteří zde byli drženi pod zámkem, byli nuceni pracovat dlouhé hodiny bez mzdy.
Své vedoucí pracovních čet museli údajně oslovovat „Kapo“, což je strašlivá
připomínka nacistických koncentračních táborů. Psalo se též o polských
občanech, kteří se zjevně ztratili. Když události dostaly spád, polská policie
zveřejnila webovou stránku11/
v polštině, angličtině a italštině, aby pomohla vypátrat 122 lidí, mužů i žen,
kteří v letech 2000-2006 vycestovali do Itálie a údajně zmizeli. Policejní
úředníci v Apulii, kteří předčasně odepsali úmrtí čtrnácti polských dělníků
jako „přirozenou“ smrt, znovu otevřeli své složky. Jeden z oněch mrtvých
polských mužů byl nalezen na poli, se zcela ohořelým tělem a nedotčeným
cestovním pasem na krku. 12/
Počet subsaharských Afričanů, kteří se v Itálii ztratili, je neznámý.
Rajčata perini, která migranti z východní Evropy a subsaharské Afriky trhají,
plní konzervy, které jsou vyváženy do celého světa a na regálech supermarketů
se objevují spolu s olivovým olejem, špagetami a parmezánem jako symbol italské
kuchyně. Když však neregulérní migranti, pracující v „červeno-zlatém
trojúhelníku“ 13/
Apulie onemocní nebo se při práci zraní, jsou v místních nemocnicích často
odmítáni nebo zdravotním personálem nahlášeni na policii.
Lékaři bez hranic (MSF), mezinárodní humanitární nevládní organizace, která je
obvykle činná v zemích rozvojového světa zasažených válkou, vydala v březnu
2005 zprávu o migrantech pracujících v zemědělství v jižní Itálii a jejich
přístupu ke zdravotním a jiným službám. 14/
Dokument této organizace zajímavě vyčíslil, že procentuální podíl migrantů,
kteří dřou na polích a mají povolení k pobytu, je 48,6% 15/,
což dále dodává věrohodnost mediálním zprávám z roku 2006. Podle nevládní
organizace, která dotazovala a prověřila 770 migrujících dělníků v pěti
italských nejjižnějších regionech, 95% z nich nemá v této oblasti
pracovní smlouvu, 40% žije v opuštěných budovách, 50% nemá tekoucí vodu, 30%
elektřinu, 43,2% nemají přístup k sociálnímu zařízení, 30% jich bylo týráno
nebo se stalo obětí násilných útoků za posledních 6 měsíců, 53,7% z nich si
nemůže dovolit posílat část výdělku domů. 16/
Lékaři MSF také zjistili, že pouze u 5,6% migrantů, jejichž průměrný věk je 30
let, může být jejich zdravotní stav klasifikován jako dobrý (ve srovnání se 70%
mladých Italů). 17/
Celonárodní statistika ukazuje, že zatímco počet pracovních úrazů celkově klesl
o 1,6% a počet úmrtí o 5,1%, počet pracovních úrazů migrantů vzrostl o 16,2% a
počet úmrtí o 30,8% 18/.
Migranti dotazovaní MSF si stěžovali na to, že jsou odmítáni v nemocnicích, a
že mají strach z možné deportace, budou-li hledat lékařskou pomoc. Článek
Fabrizia Gatti v „L’espresso“ 19/
poskytl podrobné vyprávění o utrpení devětatřicetiletého Rumuna. Muž, kterého
Gatti pojmenoval „Pavel“, tvrdil, že byl brutálně zbit tuniským vedoucím
pracovní čety, který měl se svým italským partnerem na starost opuštěnou
vesnici Villaggio Amendola (a její nové obyvatele z východní Evropy). Byl
ponechán napospas smrti v chatrči, kde ho potají krmili jeho kamarádi, a když
jeho rány začaly hnisat, sebral někdo odvahu zavolat do místní nemocnice. Čtyři
dny po těžké operaci předal Pavla policii lékařský personál, který tím porušil
imigrační zákon. Všichni migranti na italské půdě mají právo na bezplatnou
lékařskou pomoc ve státních zařízeních. Migranti bez dokladů by měli být
vybaveni tzv. průkazem STP, neboli Straniero Temporaneamente Presente (Dočasně
přítomný cizinec) zdravotnickými orgány, které by o nich neměly předávat
informace dále nebo volat policii. Skupina MSF, která na zprávě pracovala a
dobrovolníci MSF v Římě nicméně zjistili, že v nesčetných případech lékaři
odmítli neregulérnímu migrantovi poskytnout pomoc nebo na něj okamžitě
upozornili policii. Úředník, který dal příkaz k Pavlovu vypovězení, zdůraznil
skutečnost, že Pavel „odmítl“ dokument podepsat. Měl totiž obě ruce v sádře.
3.1.2 Neregulérní
migrace - právně udržitelný model evropského zemědělství?
Spolehlivé zdroje odhadují
celkový počet neregulérních migrantů v Itálii v prosinci 2005 na 500 00020/,
z celkového počtu 7-8 miliónů v EU21/.
Regulérních migrantů v Itálii je oproti tomu 3 035 000, neboli 5,2%
populace 22/.
Výrazná omezení legálních možností vstupu, doprovázená hledáním útočiště v
nelegální práci, zvláště na jihu, může přispět k nárůstu neregulérní migrace do
Itálie. Současná imigrační legislativa váže povolení k pobytu na pracovní
smlouvu, přičemž ta je závislá na ročních kvótách stanovených Ministerstvem
práce a sociálních věcí, které je konzultuje s asociacemi zaměstnavatelů a
odborovými organizacemi. Kvóty jsou stanoveny pro sezónní i nesezónní práce a
jsou rozděleny mezi italské regiony. Všechny hlavní země původu mají také
přidělen určitý počet povolení ročně.
Asociace zaměstnavatelů jsou
ke kvótnímu systému velmi kritické. Statistika vydaná Konfederací italského
průmyslu upozornila na to, že v roce 2003 byl nepoměr mezi poptávkou
zaměstnavatelů po pracovnících-migrantech a počtem pracovníků, kteří byli
efektivně přiděleni, 79%23/.
Proces je navíc nesmírně pomalý (kvóty jsou obvykle stanovovány v březnu,
zatímco povolení jsou zpravidla vydávána až na podzim), což způsobuje
velké znepokojení u malých a středně velkých podniků, které jsou páteří italské
ekonomiky.
Kvóta na počet zemědělských
dělníků-migrantů na rok 2006 byla pro celou Apulii 1 60024/
Spolehlivé údaje, uvedené
Fabriziem Gattim25/,
odhadují počet migrantů, kteří pracovali či pracují v „červeno-zlatém
trojúhelníku“, na 7 000 pouze v tomto roce. Obrovské procento migrantů, kteří
pracují v provincii Foggia, nemají tedy pracovní smlouvu a jak jsme viděli,
trpí vykořisťováním a zneužíváním ze strany zaměstnavatelů a vedoucích
pracovních čet.
Obrovská převaha migrantů
mezi dělníky na farmách v jižní Itálii je důsledkem jevu, který Alessandrini26/
označil jako „etnizaci“ italského pracovního trhu, kde migranti nacházejí práce
v určitých sektorech, v nichž Italové odmítají pracovat s tvrzením, že to jsou
„práce pro migranty“. Podle zpráv v místních médiích pracovní migranti (zejména
z východní a střední Evropy) začínají nahrazovat italské dělníky při sklizni
vinné révy, která byla dosud „etnizaci“ ušetřena. To vyvolává vlny xenofobie a
rasově motivovaných násilných útoků proti migrantům27/.
Postupné vlny imigrace nahradily Severoafričany pracující v zemědělském sektoru
jižních regionů za subsaharské migranty, kteří jsou nyní opět vytlačováni
Východoevropany.
„Přitahující faktor“
nelegální práce uvedený ve zmíněném Sdělení Evropské komise se tedy zdá být
atraktivní perspektivou ne pro migranty, kteří se vydávají na nebezpečnou cestu
přes Saharu a jižní Středomoří, ale pro podnikatele a majitele farem. Ti
spoléhají na neregulérní pracovní sílu migrantů, aby uměle udrželi nízkou cenu
pracovní síly.
4. Závěr
Stejně jako Rumun Pavel, který v
Apulii trhal stovky tun „červeného zlata“, aby mohl dopřát dceři studium na
univerzitě, milióny dalších neregulérních migrantů bojují o přežití sklízením
ovoce, které jíme nebo na stavbě supermarketů, v nichž nakupujeme. Velmi málo
těchto dělníků má přístup k základním sociálním právům, jako je zdravotní péče.
Stejně jako Pavel jsou tito dělníci, bez nichž by evropské hospodářství
zkolabovalo, často oběťmi vykořisťování a zneužívání. A stejně jako on,
evropští neregulérní migranti jsou stále více upřednostňováni zaměstnavateli,
kteří se snaží snížit cenu pracovní síly, což prudce snižuje místní mzdy a
způsobuje začarovaný kruh vyloučení a nezaměstnanosti, která může následně vést
k růstu xenofobie a růstu vlivu otevřeně rasistických politických stran.
Tlak na migranty samotné nemůže a
neměl by být řešením. EU a národní vlády by se namísto toho měly zabývat
nedostatkem legálních možností vstupu do EU a zvýšit sankce zaměstnavatelům,
kteří najímají dělníky nelegálně, ať už se jedná o občany či migranty. Milióny
neregulérních migrantů, kteří jsou v současné době v EU, by měli mít možnost
přístupu k základním službám, jako je zdravotní péče. „Harmonizace“ postupu EU
a jejích členských států na poli migrace by se tak měla soustředit na to, aby
byla neregulérním migrantům zajištěna základní sociální práva po celé
Evropě. Opatření učiněná v tomto směru by skutečně zajišťovala, že evropské
„základní hodnoty“ jsou respektovány, jako je uvedeno v Základních principech
integrace.
Článek vzniknul v rámci projektu
„Regularizace nelegální migrace II.“ podpořeném Nadací rozvoje občanské
společnosti.
Poznámky:
1Gatti, F. (2006), „Byl jsem
otrokem v Puglia“, L’espresso, 1/09/06 (http://espresso.repubblica.it/dettaglio/I-was-a-slave-in-Puglia/1373950//5)
2 V tomto článku se termín „neregulérní
migrant“ používá pro označení jedince bez náležitých dokladů umožňujících
vstup a pobyt na území státu. Parlamentní shromáždění Rady Evropy používá
označení „neregulérní migranti“, aby se vyhnulo stigmatu, které se váže
k pojmu „nelegální“ a také z toho důvodu, že se jedná o definici,
která je slovy této instituce „stoupající měrou upřednostňována mezinárodními
organizacemi, zabývajícími se otázkami migrace.“ (PACE Rezoluce 1509 (2006),
„Lidská práva neregulérních migrantů.“)
3 Úřad
pro úřední tisky Evropských společenství, 19. září 2006 (http://ue.eu.int/ueDocs/cms_Data/docs/pressData/en/jha/82745.pdf)
4 COM(2005) 390
5 COM(2006) 402 (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/en/com/2006/com2006_0402en01.pdf)
6 BEPA, Migrace a veřejné vnímání, 4. října 2006
7Pilkington, E. (2006), „Co jsou „nezcizitelná
práva“? Neznáte –li je, nedostanete je.“, , The Guardian, 1/12/06
8Cf. Hooper, J. (2006), „Sklizeň pokrytectví“, The
Guardian Weekly, 13/10/06 (http://www.guardian.co.uk/guardianweekly/story/0,,1896808,00.html)
a Médecins Sans Frontières Italy, I frutti dell’ipocrisia. Storie di chi
l’agricoltura la fa. Di nascosto. Indagine sulle condizioni di vita e di salute
dei lavoratori stranieri impiegati nell’agricoltura italiana, March 2005
9 Zdroje: Confederazione Italiana Agricoltori,
Coldiretti, Fabrizio Gatti’s articles (L’espresso, 1/09/06, 8/09/06, 15/09/06,
29/09/06, tři z nich jsou dostupné online v angličtině na: http://espresso.repubblica.it/dettaglio/I%20was%20a%20slave%20in%20Puglia/1373950,
http://www.tanadezulueta.it/html/modules/sections/index.php?op=viewarticle&artid=382,
http://www.tanadezulueta.it/html/modules/sections/index.php?op=viewarticle&artid=383)
10e.g. ‘Un millier de Polonais piégés et réduits
à l’esclavage dans le Sud de l’Italie’, ‘Esclaves en Italie’, ‘Les fruits rouges
de l’hypocrisie’, Le Monde, 23/09/06 ; „Polští dělníci děsivě zabiti na
italských farmách“, 14/09/06, ‘ „Skandál nezvěstných Poláků šokuje Itálii“,’,
24/09/06, The Guardian
11 http://www.policja.pl/index.php?dzial=221
12 ‘Indagini su immigrati morti nel foggiano’, La
Gazzetta del Mezzogiorno, 18/10/06 (http://www.meltingpot.org/articolo8847.html)
13 Odkaz na provincii Foggia v italské
Apulii, její zhruba trojúhelníkový tvar a na rajčata jako hlavní zdroj příjmů
místních obyvatel.
14Médecins Sans
Frontières Italy, I frutti dell’ipocrisia. Storie di chi l’agricoltura la fa.
Di nascosto. Indagine sulle condizioni di vita e di salute dei lavoratori
stranieri impiegati nell’agricoltura italiana, březen 2005. (www.medicisenzafrontiere.it/msfinforma/dossier/missione_italia/
prima_pagina/sintesi_rapporto_stagionali.pdf)
1523,4% dělníků jsou žadateli o azyl; 6, 3% má
status uprchlíků; 18, 9% má pracovní povolení k pobytu.
16Médecins Sans Frontières Italy, I frutti
dell’ipocrisia. Storie di chi l’agricoltura la fa. Di nascosto. Indagine sulle
condizioni di vita e di salute dei lavoratori stranieri impiegati
nell’agricoltura italiana, březen 2005.
17ibidem
18Laganà, G (2005), Imigrační politika a pracovní
trhy v Itálii, in: IIED, in: G. McGranahan and C. Tacoli
(2005), „Mezinárodní příspěvek k součástem migrace“, , CCICED Úloha síly v
udržitelných urbanizačních strategiích, IIED
19Gatti,
F. (2006), „Byl jsem otrokem v Puglia“, L’espresso, 1/09/06 (http://espresso.repubblica.it/dettaglio/I-was-a-slave-in-Puglia/1373950//5)
20Pittau, F. (2006), Anticipazioni del Dossier
Statistico Immigrazione Caritas/Migrantes 2006: i dati sulla presenza
irregolare in Italia, Caritas/Migrantes
21Papademetriou, D.G. (2006), Globální zápas
s ilegální migrací: konec v nedohlednu, Institut migrační politiky,
1. září 2006.
22Caritas/Migrantes (2006),
Immigrazione: Dossier statistico 2006 – VXI Rapporto sull’immigrazione: Al di
là dell’alternanza
23Laganà, G (2005), Imigrační politiky a pracovní
trhy v Itálii, IIED, : in: G. McGranahan and C. Tacoli (2005),
„Mezinárodní příspěvek k součástem migrace“, CCICED Úloha síly v udržitelných
urbanizačních strategiích, IIED
24Gatti, F.
(2006), ‘Lavoro nero con l’etichetta’, L’espresso, 21/09/06 (http://www.tanadezulueta.it/html/modules/sections/index.php?op=viewarticle&artid=383)
25ibidem
26Alessandrini, G. (2006), prezident of ONC/CNEL
(vládní oddělení výzkumných teamů pro oblast integračních politik
místních úřadů )
27Foschini, G. and Pleuteri L.
(2006), ‘Schiavi dell’Est anche nei vigneti’, La Repubblica – Bari, 17/09/06