Výsledky z výzkumu: Zaměstnavatelé a zahraniční pracovní síla
Ve výzkumech
realizovaných v České republice je dlouhodobě poměrně značná pozornost věnována
pracovním migrantům, zejména oblasti jejich uplatnění na českém trhu práce a
jejich životním podmínkám. Výzkum, na kterém spolupracovali Výzkumný ústav
práce a sociálních věcí (dále jen VÚPSV) - výzkumné centrum Brno a Fakulta
sociálních studií Masarykovy univerzity Brno - Institut pro výzkum reprodukce a
integrace společnosti, byl naopak zaměřen na zaměstnavatele těchto cizinců.
Popisovaný výzkum
probíhal prostřednictvím dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 1002 subjektů zaměstnávajících
cizince (zejména zástupci malých a středních zaměstnavatelů). Tito
zaměstnavatelé museli splňovat následující podmínku: v roce 2006 zaměstnávali
buďto cizince ze zemí EU/EHP a Švýcarska, nebo cizince ze třetích zemí s
trvalým pobytem v České republice (dále jen ČR), případně zástupce obou skupin.
Vzhledem k tomu, že
data byla sebrána v průběhu roku 2007, nemohou reflektovat důsledky hospodářské
krize, které se začaly v ČR projevovat ve druhé polovině roku 2008. Metodologie
a operacionalizace výzkumu, stejně jako samotný proces sběru dat, je detailně
popsán ve zprávě “Zaměstnavatelé zahraničních pracovníků v České
republice a jejich role v procesu sociální integrace”.
Ze získaných dat vyplývá,
že průměrný podíl zahraničních zaměstnanců na celkovém počtu zaměstnanců
zkoumaných firem není nijak vysoký, pohybuje se kolem 5 %. Sami zaměstnavatelé
však hodnotí jejich přítomnost jako důležitou, což nepochybně souvisí především
s vysokou mírou flexibility těchto zaměstnanců, a to jak numerické, tak i
funkční a mzdové. Zároveň však platí, že zaměstnavatelé věnují jen minimální
pozornost náboru zahraničních zaměstnanců, což má za důsledek nesoulad mezi
očekáváními zaměstnanců a zaměstnavatelů. Tento nesoulad se projevuje i v nižších šancích zahraničních zaměstnanců
integrovat se do české společnosti, jak ukazuje následující text.
Zaměstnavatelé cizinců
Zahraniční zaměstnance
dnes nalezneme ve všech sektorech národního hospodářství, ale v některých z
nich (zejména v některých konkrétních oborech) jsou tito zaměstnavatelé
nadreprezentováni.
Národní hospodářství je děleno na čtyři sektory: primární
(zpracování surovin, lesnictví, zemědělství, atd.), sekundární (zpracování
polotovarů, stavební výroba, atd.), tericární (služby) a kvartérní (peněžnictví
a pojišťovnictví, nemovitosti, výzkum a vývoj, školství, zdravotnictví atd.).
Jak ukazuje následující
tabulka (viz tabulka č. 1), bezmála polovina zkoumaných zaměstnavatelů cizinců
(45,8 %) patřila v roce 2007 do terciárního sektoru. V rámci tohoto sektoru
působila polovina zaměstnavatelů v odvětvích obchodu a služeb. Druhou největší
skupinu tvořili zaměstnavatelé náležející do sekundárního sektoru. Tito zaměstnavatelé
představovali 34,9 % všech zaměstnavatelů cizinců v ČR. Pouze 5 %
zaměstnavatelů cizinců v rámci sekundárního sektoru nepatřilo do odvětví
zpracovatelského průmyslu nebo stavebnictví. Nezanedbatelný podíl
zaměstnavatelů cizinců byl také z kvartérního sektoru (15,2 %). V rámci tohoto
sektoru se zaměstnavatelé cizinců rekrutují především z oblastí vzdělávání,
výzkumu, zdravotní a sociální péče.
V čem se jednotlivé
sektory navzájem příliš nelišily, je podíl zahraničních pracovníků na celkovém
počtu zaměstnanců u jednotlivých zaměstnavatelů. Ve všech sektorech převažovali
zaměstnavatelé, u nichž podíl zahraničních zaměstnanců na celkovém počtu
pracovníků nepřesahoval 5 %. Jen u 4,5 % zaměstnavatelů byl podíl vyšší než 50
%, přičemž nejčastěji docházelo ke koncentraci zahraničních zaměstnanců u
zaměstnavatelů z primárního sektoru. V tomto sektoru byl u 13 % zaměstnavatelů
podíl zahraničních pracovníků vyšší než 50 %. Zde je však třeba zmínit, že do
primárního sektoru patřily pouze 4,2 % všech dotazovaných zaměstnavatelů. V
ostatních sektorech se podíl zaměstnavatelů s více než 50 % zahraničních
zaměstnanců pohyboval mezi 1 a 6 %.
Tabulka
č. 1: Klasifikace dotazovaných subjektů dle sektorů národního
hospodářství na základě Odvětvové klasifikace ekonomických činností (OKEČ)[1]
sektory
národního hospodářství |
počet
zaměstnavatelů |
podíl
zaměstnavatelů (%) |
redukované
sektory |
zemědělství, lesnictví, veterinární činnosti, rybolov |
34 |
3,5 |
primární
sektor |
těžba nerostných surovin |
7 |
0,7 |
|
celkem |
41 |
4,2% |
|
zpracovatelský průmysl |
197 |
20,1 |
sekundární
sektor |
výroba a rozvod elektřiny a plynu |
17 |
1,7 |
|
stavebnictví |
128 |
13,0 |
|
celkem |
342 |
34,9% |
|
obchod, služby |
221 |
22,5 |
terciární
sektor |
opravy vozidel, výrobků pro osobní potřebu a domácnost |
15 |
1,5 |
|
ubytování, stravování, pohostinství |
43 |
4,4 |
|
doprava, skladování a spoje |
47 |
4,8 |
|
činnosti v oblasti nemovitostí a pronájmu |
11 |
1,2 |
|
finanční zprostředkování |
12 |
1,2 |
|
poradenské činnosti |
14 |
1,4 |
|
zprostředkování práce |
13 |
1,3 |
|
informační technologie |
33 |
3,4 |
|
média |
9 |
0,9 |
|
ostatní veřejné a sociální služby |
29 |
3,0 |
|
činnosti domácností |
2 |
0,2 |
|
celkem |
449 |
45,8% |
|
instituce veřejné správy |
9 |
0,9 |
kvartérní
sektor |
obrana |
2 |
,2 |
|
vzdělávání, výzkum, kultura |
76 |
7,7 |
|
zdravotní a sociální péče |
58 |
5,9 |
|
exteritoriální organizace a instituce |
4 |
0,4 |
|
celkem |
149 |
15,2% |
|
celkem |
981 |
100,0% |
|
Zaměstnavateli cizinců
byly v ČR v roce 2007 nejčastěji soukromé společnosti (86 %), to však neplatilo
pro všechny sektory národního hospodářství. V kvartéru, tedy především v
oblastech vzdělávání, výzkumu, zdravotní a sociální péče, zaměstnávaly
zahraniční pracovníky nejčastěji organizace veřejného sektoru (9 %), soukromé
společnosti byly až druhými
nejčastějšími zaměstnavateli. Zvláštní formu vlastnictví organizace tvořila družstva,
jejichž podíl na civilním sektoru národního hospodářství byl nejnižší (nicméně
zájem družstev o zaměstnávání cizinců začal od ukončení výzkumu narůstat).
Nemusí přitom jít pouze o družstva soukromých zemědělců, ale také o výrobní a
spotřební družstva, veřejné obchodní společnosti apod. Družstva tvořila v roce
2007 cca 2 % zaměstnavatelů zahraničních pracovníků. Na zaměstnávání
cizinců se podílely také nestátní neziskové organizace, a to zhruba stejným
podílem jako družstva.
Horizontální (sektorová)
stratifikace zaměstnavatelů zahraničních pracovníků identifikovala odvětví, do
kterých především směřují zahraniční zaměstnanci. Těmi byly obchod, služby,
zpracovatelský průmysl a stavebnictví. Jde o odvětví, ve kterých musí nabídka
pružně reagovat na poptávku a zahraniční pracovní síla je pro zaměstnavatele
zdrojem této flexibility. V důsledku toho je postavení velké části zahraničních
zaměstnanců na pracovním trhu značně nejisté.
Důvody zaměstnavatelů pro
zaměstnávání cizinců
Důvody zaměstnávání
zahraničních zaměstnanců se liší v závislosti na pozici či funkci, na jakou
jsou přijímáni. Výzkum rozeznával čtyři základní typy pracovních pozic: první
skupinou jsou manuální pracovníci, druhou pak administrativní a
technicko-hospodářští pracovníci (dále jen THP), třetí odborníci a specialisté
a poslední skupinou jsou manažeři. Zaměstnavatelé uváděli důvody zaměstnávání
zahraničních zaměstnanců pro každý z uvedených typů pracovních pozic, na
kterých zahraniční pracovníky zaměstnávají, přičemž měli možnost uvést více
důvodů současně.
U manuálních pracovníků,
ale i u odborníků a specialistů zaměstnavatelé nejčastěji uváděli jako důvod
pro zaměstnávání nedostatek domácích zaměstnanců (u manuálních pracovníků to
bylo v 75 % případů, u odborníků a specialistů v 61 % případů). Nedostatek domácích
zaměstnanců byl poměrně často uváděn i v případě zahraničních pracovníků na
administrativních a THP pozicích (ve 42 % případů).
Odlišná situace byla až u manažerských postů. Zde
je pro zaměstnavatele primárním kritériem odbornost a kvalifikace těchto osob
(63 %), případně jejich zájem pracovat v dané firmě (60 %). Až na třetím místě
je jako důvod zaměstnávání cizinců na manažerských pozicích uváděn nedostatek
domácích zaměstnanců (47 %).
Je však třeba vnímat kvalitativní rozdíl mezi poptávkou
po zaměstnancích na manuální nebo administrativní pracovní pozice a poptávkou na
pozice manažerské. To je nakonec patrné i z celkové struktury zahraničních
pracovníků zaměstnaných v ČR. Převážná většina, téměř 70 % z nich, a to jak
mužů tak i žen, je zaměstnána na manuálních pozicích. Ze zbylých 30 %
tvoří většinu odborníci a specialisté, případně zaměstnanci v administrativě a
na THP pozicích. Zdaleka nejmenší část představují manažeři a řídící
pracovníci.
V případě manuálních
pracovních pozic byl nedostatek domácích uchazečů o zaměstnání často dán
nabízenými mzdovými a pracovními podmínkami. Zaměstnávání zahraničních
zaměstnanců často především minimalizovalo mzdové náklady zaměstnavatelů. Především
u pracovních pozic s minimálními nároky na vzdělání či kvalifikaci nebyli
domácí pracovníci za nabízených podmínek ochotni tato pracovní místa
akceptovat.
Přes již zmíněný nízký
průměrný podíl zahraničních zaměstnanců v jednotlivých firmách (nejčastěji do 5
%) je jejich význam pro velkou část zaměstnavatelů nezanedbatelný. Bezmála
třetina dotazovaných zaměstnavatelů uvedla, že bez zahraničních zaměstnanců by
nemohla existovat buďto vůbec, nebo přinejmenším ne ve stávající podobě či ve
stávajícím rozsahu. Problém závislosti na zahraniční pracovní síle se týkal
především zaměstnavatelů s větším počtem zaměstnanců a samozřejmě
zaměstnavatelů s vyšším podílem zahraničních zaměstnanců.
Tato závislost je
nerovnoměrně distribuována také mezi jednotlivé sektory národního hospodářství.
Nejčastěji byli na zahraniční pracovní síle závislí zaměstnavatelé
v primárním sektoru, což vyplývá z již zmíněného vyššího průměrného podílu
zahraničních zaměstnanců na celkovém počtu zaměstnanců v tomto sektoru. Naopak
nejméně byli na těchto zaměstnancích podle vlastního vyjádření závislí
zaměstnavatelé v terciárním sektoru.
V této souvislosti je
však třeba připomenout význam zahraničních zaměstnanců pro schopnost
zaměstnavatelů flexibilně reagovat na změny v poptávce po výrobcích či
službách, které nabízejí. Výzkum probíhal v době vrcholící konjunktury, kdy
poptávka po výrobcích i službách, a tím pádem i po pracovní síle, byla velmi
silná. S příchodem krize a poklesem poptávky to byli právě zahraniční
zaměstnanci, kteří často jako první v důsledku poklesu poptávky ztratili zaměstnání.
Můžeme tedy hodnotit najímání zahraničních zaměstnanců spíše jako řešení
akutního problému nedostatku domácích pracovních sil, vyvolaného konjunkturou,
než jako promyšlenou strategií zaměstnavatelů. To nakonec dokládá i to, že
bezmála polovina dotazovaných zaměstnavatelů (47 %) neměla zkušenost s aktivním
náborem zahraničních pracovníků založeném na cíleném vyhledávání potenciálních
zaměstnanců s požadovanými znalostmi a dovednostmi.
Důsledkem tohoto stavu bylo, že zdaleka ne vždy
dostávali zaměstnavatelé, měřeno dosaženým vzděláním zahraničních zaměstnanců,
takové zaměstnance, které požadovali. A to i v případě manažerských postů:
téměř deset procent zaměstnavatelů zaměstnávalo zahraniční manažery s nižším
než původně požadovaným vzděláním. Naproti tomu u zahraničních zaměstnanců na
manuálních pozicích byl zjištěn významný podíl tzv. „overqualified”
(zaměstnávalo je 26 % zaměstnavatelů). I pětina zaměstnavatelů
administrativních a THP pracovníků pocházejících ze zahraničí konstatovala, že
tito zaměstnanci mají vyšší než požadované nebo dostačující vzdělání.
Tato čísla potvrzují, že
otázka rekrutace zahraniční pracovní síly byla přinejmenším v době hospodářské
konjunktury značně podceňována. Zaměstnavatele od cíleného náboru zahraničních
zaměstnanců odrazovala především komplikovaná administrativa. Polovina
oslovených zaměstnavatelů uvedla, že právě administrativní náročnost je
největší překážkou zaměstnávání cizinců ze třetích zemí.
Poměrně překvapující byl
malý výskyt zaměstnavatelů využívajících tzv. agenturní zaměstnávání. To se dá
vysvětlit tím, že tento způsob zaměstnávání zahraničních pracovníků využívají
především větší zaměstnavatelé, jejichž podíl v našem vzorku byl relativně
malý.
Sociální integrace
zahraničních zaměstnanců
Jak se ukázalo ve
výzkumu, zahraniční pracovní síla slouží v době růstu především jako prostředek
okamžitého a do značné míry nahodilého vykrývání nedostatku domácí pracovní
síly. Situace je jiná, i když s jistými výhradami v případě odborníků,
specialistů a manažerů, v jejichž případě jsou většinou kritéria výběru
přísnější. Cílený nábor ostatních kategorií zahraničních zaměstnanců založený
na definovaných kritériích ohledně požadovaných znalostí a dovedností byl spíše
výjimkou.
Popsané skutečnosti nutně
vedou k předpokladu, že sociální integrace zahraničních zaměstnanců
prostřednictvím trhu práce, tedy jejich integrace za asistence zaměstnavatelů,
je v mnoha případech velmi obtížná. Například jen přibližně 7 % zaměstnavatelů
poskytovalo v době výzkumu svým zahraničním zaměstnancům v manuálních profesích
kurzy českého jazyka.
Sociální integrace
prostřednictvím trhu práce se nutně dotýká také otázky kvality a jistoty
pracovního místa. Ze získaných dat lze usuzovat, že zahraniční zaměstnanci
(podobně jako v jiných vyspělých evropských zemích) vykonávají nejrůznější
nejistá a dočasná zaměstnání častěji než domácí zaměstnanci. Zaměstnání tohoto
typu jsou osudem především zahraničních zaměstnanců v manuálních pozicích. Dvě
pětiny zaměstnavatelů uvedly, že zahraniční zaměstnance na manuálních pozicích
nezaměstnávají na pracovní poměr na dobu neurčitou, ale volí jinou formu
pracovní smlouvy. Není to však praxe více či méně běžná pouze v privátní sféře.
Nezřídka se k různým formám méně standardních pracovních smluv se zahraničními
zaměstnanci uchylují i státní a veřejné instituce.
Závěr
Shrneme-li základní
zjištění provedeného výzkumu, může konstatovat, že:
- zahraniční zaměstnanci
tvořili v roce 2007 většinou jen velmi malý podíl zaměstnanců dané organizace,
přičemž
- zaměstnavatelé často
nevěnovali dostatečnou pozornost procesům rekrutace zahraničních zaměstnanců, v
důsledku čehož
- znalosti a dovednosti
zahraničních zaměstnanců často neodpovídaly požadavkům zaměstnavatelů.
Výsledkem pak byla
situace, kdy nesoulad mezi požadavky zaměstnavatele a kvalitou zahraniční
pracovní síly ve svém důsledku poškozoval jak zaměstnavatele, tak zahraniční
zaměstnance. Je velmi pravděpodobné, že tyto důsledky jsou daleko viditelnější
v době hospodářského poklesu než v době hospodářské konjunktury
Segmenty pracovního trhu,
na kterých se pohybuje významná část zahraniční pracovní síly, se vyznačují
svým důrazem na flexibilitu, kterou zdá se často domácí pracovní síla není
ochotna akceptovat. Na základě získaných dat si můžeme dovolit konstatovat, že
zahraniční zaměstnanci často pro tyto zaměstnavatele nejsou nejlepší možnou,
ale spíše jedinou možnou volbou.
Pokud mluvíme o sociální
integraci zahraničních zaměstnanců, je do značné míry závislá na ochotě
zaměstnavatelů investovat do získávání nových znalostí, dovedností a kompetencí
u svých zahraničních zaměstnanců (osvojení si jazyka, získání sociálních
kompetencí). Tato ochota však bude limitovaná v případě, kdy kvalifikace,
znalosti a dovednosti zahraničních zaměstnanců nebudou odpovídat požadavkům
zaměstnavatele. Zaměstnavatelé mohou na jedné straně deklarovat svou závislost
na těchto zaměstnancích, zároveň je však mohou kdykoli nahradit jinými
zahraničními zaměstnanci nebo zaměstnanci domácími, pokud ti budou ochotni
akceptovat podmínky nabízené zaměstnavateli. Výsledkem je situace, kdy namísto
znalostí a dovedností nabízejí zahraniční zaměstnanci potenciálním
zaměstnavatelům jen maximální možnou míru flexibility (mzdové, funkční, časové
i prostorové). Zahraniční zaměstnanci tak často ztrácejí svou původní
kvalifikaci bez toho, aby získali novou.
Do České republiky přitom přicházejí ze třetích
zemí lidé spíše mladší a poměrně vzdělaní, což je příležitost pro obě strany.
Je proto nezbytné vnímat problém sociální integrace zahraničních zaměstnanců,
především těch, kteří se v České republice hodlají usadit dlouhodobě nebo
trvale, jako výzvu, na kterou je třeba odpovídajícím způsobem reagovat.
Celá
zpráva je dostupná zde: http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_255.pdf
[1] Účelem Odvětvové klasifikace ekonomických činností je hierarchické třídění
ekonomických subjektů podle hlavního druhu ekonomické činnosti, kterou se
zabývají bez ohledu na druh vlastnictví a na úroveň používané technologie.