Vzdelávanie detí cudzincov na Slovensku – potreby a riešenia
Autory publikace jsou Tina Gažovičová (ed.), Peter Dráľ, Elena Gallová-Kriglerová a Jana Kadlečíková. Projekt se zaměřil na potřeby dětí cizinců, připravenost škol a učitelů, existující právní předpisy a možné bariéry integrace dětí imigrantů. Autoři zpracovali dostupná statistická data a dále pak realizovali kvalitativní výzkum na vybraných základních školách s dětmi a učiteli a fokusové skupiny s učiteli. Následně zorganizovali seminář s mladými lidmi se zkušeností s tématem a zorganizovali pilotní trénink pro učitele.
Kniha tedy zkoumá vzdělávání dětí cizinců z obou stran – z pohledu dětí i učitelů. Výzkum ukázal, že legislativa dostatečně neupravuje mnohé problémy s tématem spojené a naopak legislativou řešené aspekty lze v praxi uplatňovat jen obtížně. Vzdělávání dětí cizinců je náročné, přináší s sebou i jazykové problémy, na které učitelé nemají vybavení. Integrace je značně improvizovaná a při nárůstu počtu imigrantů by mohla být neudržitelná. Publikace nabízí řešení integračních politik v praxi a rámcová doporučení k dosažení „žádoucího stavu“.
Projekt Integrácia detí štátnych príslušníkov tretích krajín do slovenského vzdelávacieho systému byl financovaný z Evropského fondu pro integraci státních příslušníků třetích zemí, programu Solidarita při řízení migračních toků.
Publikace vznikla v rámci projektu Časy nových menšin spolufinancovaného z Finančního mechanismu Evropského hospodářského společenství, Norského finančního mechanismu a ze státního rozpočtu Slovenské republiky. Zprostředkovatelem grantu byla Nadácia otvorenej spoločnosti.