Migraceonline.cz

Portál pro kritickou diskuzi o migraci

Nový bakalářský obor Transkulturní komunikace na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové

Ve studijním roce 2010/2011 otevírá Katedra náboženské výchovy a charitativní práce Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové nový bakalářský obor Transkulturní komunikace (bližší informace na webových stránkách http://pdf.uhk.cz/knvchp). Přinášíme bližší informace k tomuto oboru.

V současné evropské společnosti dochází vlivem migrace a globalizace k setkání rozmanitých kultur. Rovněž dochází k novému profilování subkultur. Vzniklá situace klade zvýšené nároky na uskutečnění dialogu napříč těmito kulturami. Tříletý bakalářský obor vychází z poptávky profesního trhu především na učitele multikulturní výchovy. Jeho absolvent však může stejně dobře vyučovat základy společenských věd a občanskou nauku. Zároveň bude vybaven pro práci v neziskovém a státním sektoru na pozicích, kde je potřeba mít hlubší vhled do teorie a praxe vlastní i cizí kultury.

Absolvent oboru transkulturní komunikace tedy bude schopen samostatně analyzovat rozmanité kulturní jevy, chápat je v širším historickém a sociálním kontextu a disponovat základními schopnostmi transkulturní komunikace. Bude dále vybaven základními pedagogickými dovednostmi.

Základním pilířem studijního plánu jsou předměty seznamující s teorií kultury a jejími hlavními segmenty (rodina a příbuzenské vztahy; společenské, hospodářské a politické systémy; národ a národnost; právo). Dvěma specifickými hledisky, z nichž obor přistupuje ke konkrétním kulturním jevům, jsou ideové a normativní základy kultury. Z tohoto důvodu další dvě oblasti studia utváří předměty s filozoficko-náboženským a etickým obsahem (např. filozofie člověka, dějiny spiritualit, světová náboženství a mezináboženský dialog, etika migrace, bioetika, politická a sociální etika). Studijní plán rovněž zahrnuje základy pedagogiky a psychologie.

Jak již bylo uvedeno, získané dovednosti umožní uplatnění ve veřejnoprávních institucích na úrovni státní správy a samosprávy, v neziskových a charitativních organizacích, ve sdělovacích prostředcích, v kulturních a výchovných zařízeních. Absolvent oboru bude schopen působit v oblasti prevence, volnočasových aktivit a v dalších pozicích, na které je kladen požadavek vedení dialogu napříč hranicemi etnicity, náboženství, rasy či pohlaví nebo společenských tříd.

12. 2. 10
...nahoru ▲