Jak jsem obdržela vízum během jednoho týdne (úspěšný příběh z Doněcku)
Lidem, kteří si plánují sami požádat o vízum, bych poradila, aby si shromáždili co nejvíce dokumentů dostupných na internetových stránkách konzulátu.
Jako důkaz, že mám v plánu vrátit se zpět domů, jsem doložila:
- Potvrzení od zaměstnavatele.
- Potvrzení o vlastnictví bytu (na mé vlastní jméno).
Dále jsem doložila doklady o ubytování. Plně zaplacený jsem měla pouze hostel v Krakově (1 noc) a hotel v Praze (3 dny). Faxová potvrzení byla dostatečná. Pro zbývajících dvanáct dnů jsem přinesla pouze výtisky potvrzující rezervaci nebo platbu zálohy (další tři dny v Praze, v Amsterodamu, Brugách a Kolíně nad Rýnem). Na úřadu vše přijali bez výhrad.
Je důležité potvrdit, že většinu času strávíte v zemi, na jejímž zastupitelském úřadě žádáte o vízum. Úředníci jsou na toto dost citlivý.
Jako potvrzení o finanční zajištěnosti jsem dodala bankovní výpis potvrzující, že jsem si otevřela účet v eurech s debetní kartou Visa Classic a že disponuji dostatečnou finanční částkou.
Pro potvrzení dopravy jsem dodala elektronické letenky společnosti Wizz Air (Kyjev – Katovice a Kolín nad Rýnem – Kyjev).
Zde již měli úředníci výhrady, ale nakonec vše přijali. Konzul se mě zeptal, proč letím do Prahy takovou oklikou. V těchto chvílích je třeba zachovat klid a vysvětlit, že využívání nízkonákladových leteckých společností je způsob, jak ušetřit peníze.
Pokud také plánujete navštívit více zemí, pečlivě si naplánujte každý den, přidejte mapu vytvořenou aplikací Google Maps a rozpisy vlaků, kterými plánujete jet.
Tímto potvrdíte, že máte všechno pod kontrolou a důkladně naplánováno...
Ještě několik slov o pojištění: zajistěte si pojištění o 15 dní delší než je plánovaná dobu pobytu. Podle nového vízového kodexu[1] slouží tato dodatečná doba ke vstupu a vycestování z dané země.
Ze všech dokumentů bylo nejtěžší získat faxy z hotelů o potvrzeném ubytování, hotely je někdy nechtějí poslat a zašlou potvrzení pouze přes e-mail.
Když jsem přišla na konzulát, ve frontě čekalo okolo dvaceti lidí, ale fronta se pohybovala poměrně rychle a tak jsem přišla na řadu asi po dvaceti minutách. Nejdříve pouštěli dovnitř ty, kteří si šli vyzvednout již vyhotovené vízum, až po nich přišli na řadu noví žadatelé.
Úředníci konzulátu byli milí. Paní, která mě přijala, pečlivě kontrolovala mé dokumenty a poté mi řekla, co je třeba opravit. Musím podotknout, že konzul chvíli zkoumal dodané dokumenty, zejména se zajímal proč jsem si vybrala český zastupitelský úřad, když chci navštívit celkově šest zemí. Také vyjádřil nespokojenost se skutečností, že jsem letěla do Polska s nízkonákladovou společností. Žádné další problémy jsem již neměla.
Po pravdě řečeno nejhorší je období nejistoty, kdy čekáte na rozhodnutí (ano nebo ne; dají vám vízum nebo ne?). Jistě si to dokážete představit, utratila jsem peníze za letenky a ubytování v České Republice a nebyla jsem si stoprocentně jistá, že se tam podívám. Samozřejmě, že to rozčiluje. Naštěstí jsem vízum a pas s vytouženým razítkem obdržela během týdne.
Zhenia
6. srpen 2010
Přeloženo z ukrajinštiny
[1] Podle článku 24 vízového kodexu doba platnosti víza zahrnuje dodatečnou, tzv. odkladnou lhůtu v délce 15 dnů. Odkladná lhůta poskytuje držiteli víza jistou flexibilitu. Členské státy mohou rozhodnout tuto odkladnou lhůtu neudělit z důvodu veřejného pořádku nebo vzhledem k mezinárodním vztahům kteréhokoli členského státu.