Migraceonline.cz

Portál pro kritickou diskuzi o migraci

Through Teachers’ Education Towards the Prevention of Stereotyping in GDE

The project aims to strengthen the competences of teachers and librarians in global development and intercultural education with an emphasis on preventing the transmission of stereotypes. The project supports the Multicultural Centre Prague as a consultation and educational centre not only for teachers. The project also seeks to increase the interest of the Czech public in topics of international development cooperation and GDE through trainings in libraries. In the project, we have completed research of the myths and stereotypes in global and development issues in Czech schools. Based on this research, a methodology for the training of teachers was created.

Klíčová slova: globální rozvojové vzdělávání, stereotypy, další vzdělávání učitelů

Realizace projektu: leden 2015 – prosinec 2017

Donoři: Česká rozvojová agentura (2015, 2016, 2017), Magistrát Hlavního města Prahy (2015, 2016, 2017)

Webové stránky projektu: www.la-ngonpo.org  

Koordinátorky projektu: Kateřina Sequensová, Anna Hubáčková, global.edu@mkc.cz

V rámci prvního roku projektu proběhlo výzkumné šetření na českých základních a středních školách ve spolupráci s Centrem občanského vzdělávání. Výstupem tohoto šetření byla Výzkumná zpráva: Stereotypy ve výuce témat globálního rozvojového vzdělávání. Na základě výsledků šetření byl připraven obsah a metodologie dvoudenního semináře pro pedagogické pracovníky Jak na ně aneb Práce se stereotypy ve výuce. Seminář reflektuje roli učitele ve třídě při práci s aktuálními tématy, zamýšlí se nad tím, co je stereotyp a nabízí možnosti jak reagovat na stereotypní výroky žáků. Učitelé mají možnost uvědomit si, z jakých hodnot při své práci vychází, jestli se liší od hodnot, které uznávají mimo roli učitele, a jak je možné s nimi dále pracovat. Seminář byl ve druhém roce projektu upraven do finální formy pod názvem „Jak na ně?! aneb Práce se stereotypy ve výuce celospolečenských témat“. V této formě získal akreditaci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.V rámci projektu probíhá pořádání semináře pro učitele s názvem Stop nenávistným projevům a Stereotýpek v nás: Interkulturním vzděláváním a prožitkem k toleranci.

Součástí projektu je mimo jiné podpora učitelů při práci s metodikou La Ngonpo. Ve spolupráci s knihovnami probíhají v rámci projektu také veřejné debaty týkajících se globálních témat (prolínají se s projektem Lidová škola migrace) a školení pro knihovníky. V neposlední řadě je součástí projektu i možnost zapojení se do projektu Světová škola. 

Výzkumná zpráva: Stereotypy ve výuce témat globálního rozvojového vzdělávání
Autoři: Hrubeš, M., Vávrová, T.
Centrum občanského vzdělávání, MKC Praha, 2015

Jaké jsou nejčastější stereotypy, které se ve výuce GRV reprodukují? V jakých situacích se stereotypy ve výuce GRV objevují? Jak se tyto stereotypy ve výuce reprodukují? Zpráva z výzkumného šetření, které probíhalo na českých základních školách a gymnáziích na jaře roku 2015. Cílem šetření bylo dozvědět se více o stereotypech ve výuce témat GRV.

 


cra.png      logo_mhmp.jpg    

Projekt byl podpořen z prostředků Magistrátu hlavního města Prahy, České rozvojové agentury a Ministerstva zahraničních věcí ČR v rámci Programu zahraniční rozvojové spolupráce ČR.

...nahoru ▲