Migraceonline.cz

Portál pro kritickou diskuzi o migraci
17. 8. 10
Zdroj: migraceonline.cz

Otevřený dopis: Protest proti rozsáhlým zátahům policie na cizince v ČR

Otevřený dopis byl zaslán ředitelem Organizace pro pomoc uprchlíkům ministrovi vnitra s cílem prostestovat proti rozsáhlým zásahům cizinecké policie a upozornit na špatný stav cizineckého zákona a absenci skutečné vize budoucí české migrační a azylové politiky.

Vážený pane ministře,

obracím se na Vás tímto otevřeným dopisem, abych vyjádřil protest proti rozsáhlým zásahům cizinecké policie, které se zaměřují na kontrolu pobytových náležitostí cizinců v ČR. Byli jsme zaskočeni posledním vývojem, zejména pak policejní akcí dne 19. července, při které, podle novinových zpráv, bylo zkontrolováno 5.000 osob a 840 zaměstnavatelů.

Samozřejmě chápeme, že všichni, včetně cizinců, musí dodržovat české zákony a stát má za úkol jejich dodržování vynucovat. Nicméně rozsáhlé policejní razie jsou nákladné a nesystémové akce, které nemíří k podstatě závažného problému v současném nastavení migrace do ČR.

Především chybí 20 let po revoluci jakákoli obecná vize či dokument, jakou migraci Česká republika preferuje, kam by se měla česká migrační politika ubírat, zda a které cizince v ČR vůbec chceme,  a zda a jak budeme cizince integrovat. Česká migrační politika je vedle promítnutí pravidel EU pouhou reakcí na obcházení zákona a určitý aktuální problém , který v mezidobí do schválení příslušné novely zákona často nabude jiné podoby.

Zadruhé, zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců, je na první pohled právní paskvil, který je mimořádně rozsáhlý, pracuje systémem násobných odkazů a nejen cizinec, ale i český právník, má velké potíže vůbec rozpoznat, jaká jsou práva a povinnosti cizinců v ČR. Připočteme-li často špatnou znalost českého jazyka cizinců (zejména z Vietnamu a Mongolska) a jejich nedostatečnou orientaci v ČR, není divu, že v každé policejní akci nutně musí několik cizinců uvíznout. ČR navíc nedělá téměř nic pro to, aby cizinci byli schopni svůj pobyt a náležitosti zařídit sami, nevychází vstříc (informace jsou nesrozumitelné a rozcházejí se), ale tvrdě cizince za porušení pravidel trestá.

Zatřetí, na práci cizinců, často bez dokumentů nebo s jinými než pracovními dokumenty, de facto stojí české stavebnictví. Jsem si téměř jist, že není domu v ČR, který by nestavěly ruce cizinců, často v nelegálním postavení. Je proto namístě kontrolovat zejména zaměstnavatele, nikoli v ranním metru do práce jedoucí stovky cizinců, na jejichž místa, v případě  zadržení či vyhoštění, stejně dorazí cizinci noví, ještě méně zorientovaní a jazykově vybavení.

Začtvrté, v ČR existuje mimořádně rozšířená závislost a zneužívání cizinců ze strany zprostředkovatelů práce a pobytu, kteří těží z netransparetního procesu vstupu a vyřizování dokladů na území ČR. Toto se týká zejména zastupitelských úřadů ve zdrojových zemích a cizinecké policie, v menší míře úřadů práce, de facto vůbec ne OAMP. Právě nastavení průhledného systému imigrace a narovnání vztahu mezi zaměstnavatelem, který skutečně vyrábí a potřebuje práci cizince, a zaměstnancem – cizincem samotným, jsou dva klíčové problémy, které se od poloviny devadesátých let nedaří ministerstvu vnitra a ministerstvu práce a sociálních věcí řešit. V kontrolních akcích na území ČR je proto třeba zaměřit se na kontrolu především zaměstnavatelů, kteří by neměli mít možnost vymlouvat se na fakt, že na jejich stavbě pracují cizinci, kteří třeba nedostávají vůbec mzdu, nemají pracovní smlouvu nebo zdravotní pojištění, jsou zaměstnanci jeho obchodního partnera, novodobého otrokáře.

Konečně, nákladné kontroly a vyhošťování pracujících a často dobře integrovaných cizinců jsou podle mého názoru nehospodárné a nerozumné. Jen pro ilustraci, podle našich informací, 180 zaměstnanců (státní policie, ostrahy a zaměstnanci Správy uprchlických zařízení MV) střeží a pečuje v detenčním (vyhošťovacím) zařízení v Bělé Jezové o cca. stovku cizinců, kteří z velké části v ČR léta pracovali, rozumí česky a dobře se integrovali - obvykle občané Ukrajiny. Tito lidé, kdyby měli možnost svůj pobyt v ČR legalizovat, stát by za ně nemusel nic utrácet a navíc by se oni svou prací stali přispěvovateli do veřejných rozpočtů (pobyt jednoho cizince v detenci vyjde na více než 40.000,- Kč).  A samozřejmě policejní ”kontrola brigádníků při sklizni okurek v Ústeckém kraji”, oznámená ústy mluvčí Oblastní ředitelství služby cizinecké policie v Ústí nad Labem paní Jaklové, musí být rovněž nákladná záležitost, která má spíše za cíl zaměstnat příslušníky cizinecké policie a celní správy. V očích veřejnosti navíc bombastické mediální zprávy z policejních zátahů cizince kriminalizují a tito jsou přitom v naprosté většině případů obětmi neprůhlednosti systému nebo přímo podvodu.

Vážený pane ministře, z výše uvedených důvodů Vás žádám o zacílení kontrolních akcí na velké zaměstnavatele a zprostředkovatele zahraničních pracovních sil a zejména pak vypracování skutečné vize budoucí české migrační a azylové politiky. 

S úctou a nadějí

JUDr. Martin Rozumek

Ředitel Organizace pro pomoc uprchlíkům

www.opu.cz 

Dopis vznikl v rámci projektu Regularizace jako jeden z nástrojů v boji proti nelegální migraci, který je financovaný z prostředků Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR.

17. 8. 10
Zdroj: migraceonline.cz
...nahoru ▲